Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) aj na začiatku roka 2025 potvrdzuje pozitívny trend v oblasti spokojnosti cestujúcich. Pravidelný prieskum spokojnosti realizovaný agentúrou Go4insight za 1. štvrťrok 2025 na vzorke 1 000 pravidelných cestujúcich vo veku 16 a viac rokov prináša jasné výsledky: spokojnosť zákazníkov rastie a modernizačné opatrenia národného dopravcu sa odrážajú v pozitívnom hodnotení služieb.
Presnosť vlakov
Index celkovej spokojnosti dosiahol úroveň 65,6 bodu, čo predstavuje nárast o 0,8 bodu oproti 4. štvrťroku 2024. Cestujúci oceňujú najmä zlepšenú spoľahlivosť vlakovej dopravy – spokojnosť s presnosťou vlakov vzrástla medzištvrťročne o 4,5 bodu, spokojnosť s informáciami o meškaní o 3,1 bodu. Celkové priemerné ročné NPS (Net Promoter Score) skóre oproti minulému roku mierne stúplo.
Železničný uzol Žilina sa mení na nepoznanie, najväčšia modernizácia v jeho histórii pokračuje podľa plánu
Tieto výsledky úzko súvisia so zmenami v novom grafikone vlakovej dopravy, ktorý ZSSK zaviedla koncom roka 2024. Ten priniesol hodinový takt, lepšiu stabilitu spojov, úpravu cestovných časov a zlepšené nadväznosti spojení. Dopravca od začiatku roka plní grafikon na 98 %.
Pozitívne hodnotenie
Z prieskumu vyplýva aj pozitívne hodnotenie najnovších technologických a prevádzkových zmien. Spokojnosť s počtom spojov a cestovným časom sa výrazne zlepšila, najmä medzi cestujúcimi za prácou a štúdiom. Zaznamenaný bol aj nárast spokojnosti s Wi-Fi pripojením a dostupnosťou informácií.
ZSSK hľadá talenty na Profesia days v Bratislave, návštevníci môžu zistiť viac o zmysluplnej práci
Celková spokojnosť s produktmi a službami ZSSK vzrástla o jeden bod. Tieto výsledky potvrdzujú, že investície do modernizácie a digitalizácie, ako aj rozširovanie vozidlového parku majú pozitívny vplyv na zákaznícku skúsenosť. ZSSK chce v týchto zlepšeniach pokračovať aj naďalej.
Pokračovanie modernizácie
„Teší nás, že sa nám darí udržať a zvyšovať dôveru verejnosti. Spokojnosť s presnosťou vlakov, informovanosťou a komfortom je pre nás silnou motiváciou pokračovať v nastavenom smere. Naďalej chceme budovať ZSSK ako moderného a spoľahlivého partnera vo verejnej doprave,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko.
Digitálna identita vstupuje aj na železnice, ZSSK spúšťa pilotnú spoluprácu s ministerstvom vnútra
Národný dopravca zároveň pokračuje v modernizácii a pripravuje nákup nových moderných vlakov pre diaľkovú aj regionálnu dopravu, nové vozne pre nočné spoje a aj hybridné jednotky schopné jazdy pod trolejovým vedením aj na neelektrifikovaných tratiach. Súčasťou plánov je aj vybudovanie ďalších stredísk technicko-hygienických údržby, konkrétne v Košiciach a Žiline, ktoré umožnia efektívnejšiu údržbu a obeh moderných vlakov. Cieľom týchto investícií je zvýšiť komfort, ekologický štandard a dostupnosť služieb aj v menej obsluhovaných regiónoch.
Rok 2025 je pre ZSSK výnimočný aj z historického hľadiska, keďže spoločnosť oslavuje 20. výročie svojho vzniku. ZSSK vznikla v januári 2005 ako jeden z troch nástupcov jednotných železníc, spolu so Železnicami Slovenskej republiky a Železničnou spoločnosťou Cargo Slovakia. Každý deň vypraví 1 818 vlakov a prepraví približne 200-tisíc cestujúcich, čím efektívne spája regióny Slovenska. Ako najväčší poskytovateľ elektromobility v krajine prepraví ročne viac ako 70 miliónov cestujúcich, z toho 50 miliónov elektrickými vlakmi.