Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa v posledných rokoch snaží motivovať ľudí k tomu, aby presadli z áut do vlaku. Aj napriek opatreniam, ktoré vedenie železníc zavádza, dôvera ľudí v slovenské vlaky sa získava len veľmi ťažko.
Keďže vlaková doprava na Slovensku ostala približne 30 rokov bokom a investičné projekty sa sústredili najmä na budovanie diaľnic, tento stav sa zákonite odrazil aj vo verejnej doprave.
Generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký priblížil, ako sa súčasné vedenie železníc snaží zlepšiť dlhé roky zanedbaný stav slovenských železníc a cielenými aktivitami motivovať ľudí cestovať vlakom.
Od roku 2016 Železničiari rozbehli viacero projektov na podporu ekologického cestovania, kedy došlo k výraznému zníženiu emisií vypustených do ovzdušia.
Veľký úspech zaznamenali aj regionálne vlaky, tzv. špeciálne expresy, ktoré podporili turizmus alebo cyklistiku v rôznych kútoch krajiny.
Ako príklad uviedol investičný plán, v rámci ktorého národný dopravca do roku 2025 namontuje do všetkých súprav klimatizáciu a zriadi Wifi.
Investuje sa do nových vozňov
Hlubocký uviedol, že slovenské železnice ostali bokom niekoľko desaťročí, čo sa odrazilo aj na kvalite poskytovaných služieb.
„Za posledné roky sme rozbehli historicky najväčšiu obnovu vozového parku v histórii,“ prízvukuje Hlubocký.
ZSSK nakupujú nové vozne a rekonštruujú tie staré. Takýmto spôsobom sa vedenie snaží zvýšiť komfort cestujúcich, ale aj minimalizovať riziko poruchy vlakov.
Železničiari sa zároveň snažia skrátiť čas jazdy. Hlubocký uviedol, že na trase Bratislava – Žilina – Košice, sa vďaka novým vlakom značky Siemens, podarilo jazdu znížiť o rádovo 10 – 15 minút. Časovú úsporu dosiahli aj v iných regiónoch, kde nasadili novšie a výkonnejšie vlaky.
Meškanie vlakov sa znížilo
Jedným z ďalších faktorov, prečo ľudia odmietajú využívať vlakovú dopravu, je dochvíľnosť vlakov a meškania. Samozrejme, asi každý súdny človek dokáže zobrať na vedomie meškanie, ktoré vznikne z dôvodu poveternostných podmienok alebo iných neočakávaných okolností.
Čo sa však dlhodobo akceptovať nedá, je každodenné meškanie spojov. Ako uviedol Hlubocký, priemerné meškanie vlakov sa podarilo znížiť na 1,7 minúty. Plnenie grafikonu je na úrovni 98%, čo považuje za veľký úspech.
Žiaľ absolútny grafikon, ktorý ráta so všetkými negatívnymi vplyvmi, ako napríklad padnutý strom na trať, zrážka s vozidlom je už pod 90%. Hlubocký skonštatoval, že žiaľ tieto vplyvy ZSSK ovplyvniť nedokáže.
Riaditeľ priznal, že sú kraje alebo regióny, kde je meškanie pravidelné z dôvodu niekoľkoročného zanedbaného stavu infraštruktúry. Podotkol, že grafikon je síce nastavený na nejaký jazdný čas, avšak pre zlú kvalitu koľají, nie je možné prísť načas do cieľovej stanice.
„Respektíve. Raz to dáte, raz to nedáte. Pre dočasné alebo trvalé obmedzenia, pre ktoré je veľmi náročné dodržiavať stanovené časy odchodov a zároveň nemeškať,“ konštatuje generálny riaditeľ ZSSK.
Rýchlosť je limitovaná infraštruktúrou
Úspora času a zvýšenie rýchlosti na trati môže ľudí pritiahnuť do vlaku. Obzvlášť, ak sa na trase nenachádza vhodná alternatíva rýchlostnej cesty alebo diaľnice ako je to v prípade cestovania na južné Slovensko.
Tu Hlubocký zdôraznil, že došlo k výraznému zrýchleniu cestovania na viacerých úsekoch. Na niektorých tratiach aj o desiatky minút.
„Rýchlosť a spoľahlivosť sú kľúčové faktory, ktorými sa dá presvedčiť ľudí, aby presadli z auta do vlaku,“ je presvedčený Hlubocký.
Ďalej zdôraznil, že len v Bratislavskom kraji bol v minulom roku posilnený grafikon o 56 spojov. Vlaky tak jazdia oveľa častejšie.
„Úpravou grafikonu majú cestujúci možnosť nastúpiť každých 15-20 minút do vlaku a dostať sa do Bratislavy,“ hovorí riaditeľ ZSSK. Posilňovanie vlakových spojov samozrejme prebieha aj v ostatných regiónoch, možno o niečo pomalšie, ale predsa.
Vedenie chce čistejšie vlaky
Jedným z ďalších dôležitých faktorov ako dostať ľudí do vlaku je aj ich čistota a funkčné toalety. Najviac je tento problém badateľný v starých vlakoch.
Hlubocký v tejto súvislosti uviedol, že tento problém železnice evidujú a snažia sa ho akútne riešiť, tak, aby dosiahli čo najvyšší komfort cestujúcich.
Momentálne prebieha verejné obstarávanie na dodávateľa – firmu, ktorá sa bude starať o čistotu vo vlaku. Súčasná kvalita je nedostatočná, čo chce ZSSK v blízkej budúcnosti zmeniť.
V prípade, že firma, ktorá zákazku vyhrá a bude čistiť vozne nebude dodávať kvalitné služby, bude penalizovaná.
Malo by však platiť, že všetky vozne sa dôkladne čistia raz za mesiac. Vlaky InterCity dvakrát mesačne. Tie absolvujú tzv. veľké čistenie, ktoré zahŕňa čistenie a dezinfekciu interiéru, vysávanie kobercov, výmenu závesov, umývanie okien a, samozrejme, štandardné hygienické úkony.
Podľa možností a potreby sa viackrát denne vykonáva prevádzkové čistenie, kedy sa umyjú podlahy, vysypú smetné koše a vydezinfikujú toalety.
Je cena lístkov primeraná?
Nad cenou lístkov je tiež vhodné sa pozastaviť. Ak si totiž zrátame čas, cenu lístka, prípadné prestupy či meškanie, nie vždy sa oplatí ísť vlakom. Samozrejme záleží aj od cieľovej destinácie a vybudovanej infraštruktúry, kam má človek namierené.
„Výška cestovného z nášho pohľadu nie je ideálna, mala by byť vyššia,“ reagoval Hlubocký na otázku, či cena dnešného cestovného nie je privysoká. Svoj názor argumentuje tým, že za posledné roky vzrástla nie len priemerná, ale aj minimálna mzda na Slovensku, s čím bezprostredne súvisia aj vyššie náklady na zamestnancov.
Cena lístkov však ostala nezmenná a železničiari tieto náklady navyše, nepremietli do výšky cestovného. Zároveň dodal, že výška cestovného na Slovensku je zároveň najnižšia spomedzi krajín V4.
Hlubocký na záver dodal, že za úspešné aktivity vedenia ZSSK hovoria aj samotné čísla. Od roku 2016 sa počet neustále zvyšuje počet platiacich cestujúcich a to aj napriek vládnemu opatreniu – vlakom zadarmo pre študentov a dôchodcov.
Zároveň sa po dlhých rokoch podarilo ZSSK podarilo hospodáriť vyrovnane, bez generovania straty, pričom dosahujú rekordne vysoké tržby v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi.