ZSSK si obstarala do lokomotív rádiostanice za 2,5 milióna eur, ZSSK CARGO ich nakúpila o dosť lacnejšie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Jazdu v podobnych vozidlach si do konca roku 2023 budu moct naplno vychutnat aj cestujuci vychodneho slovenska.jpg
Jazdu v podobných vozidlách si do konca roku 2023 budú môcť naplno vychutnať aj cestujúci východného Slovenska. Foto: ZSSK

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si obstarala rádiostanice do lokomotív za 2,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) od súkromnej spoločnosti Betamont. Rádiostanice sú v prepočte štvornásobne drahšie ako zariadenia rovnakého typu, ktoré si tento rok zadovážila iná štátna firma Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK CARGO).

Ako v utorok informovala Nadácia Zastavme korupciu, Betamont patrí do portfólia podnikateľa Jána Sabola a ešte vlani bola konateľkou spoločnosti Alica Doležalová, švagriná súčasného ministra dopravy a výstavby. Podľa Obchodného registra na poste konateľky skončila niekoľko dní predtým, ako sa ministrom dopravy stal Andrej Doležal.

Výrazne náročnejšia montáž

Moderné vysielačky slúžia na komunikáciu strojvedúceho a prepojenie s ostatnými palubnými systémami. Betamont ich dodá ZSSK v spolupráci s českou firmou Nextrail, výrobcom rádiostaníc. ZSSK CARGO nakúpilo rádiostanice priamo od českého výrobcu.

ZSSK podľa nadácie tvrdí, že cenu na takmer štvornásobok na jednu rádiostanicu vyhnala výrazne náročnejšia montáž. “Napríklad trasovanie priestorom pre cestujúcich musí ísť naprieč celou jednotkou, nielen na začiatok a koniec rušňa, ako v prípade Cargo,” reagoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Prieskum trhu

„Keďže je obstarávanie vysielačiek financované z eurofondov, ZSSK predbežnú cenu pred súťažou stanovila prieskumom trhu. Podľa hovorcu ZSSK do prieskumu oslovili firmy Betamont, Nextrail a českú spoločnosť T-CZ. Aké cenové ponuky dostali, nespresnil,“ uviedla Nadácia Zastavme korupciu.

Dve z troch firiem oslovených v rámci prieskumu trhu nakoniec vysielačky dodávajú. Betamont ako víťaz neskoršieho tendra a Nextrail ako jeho subdodávateľ.

Ponuka nižšia o 181 eur

Okrem Betamontu sa do súťaže prihlásila už len spoločnosť Dopsys. V elektronickej aukcii Betamont zvíťazil s cenovou ponukou nižšou len o 181 eur.

Elektronická aukcia podľa nadácie býva spravidla jeden z najtransparentnejších spôsobov nákupu štátnych firiem za verejné zdroje, pravidlá sa dajú obísť či zneužiť len vtedy, ak sa súťažiaci poznajú a vopred sa dohodnú.

Dve nezávislé spoločnosti

Spoločnosť Dopsys sa v minulosti volala Betamonnt a jej konateľom bol do roka 2019 Ondrej Maciak. „Muž s rovnakým menom a bydliskom je spolu s Jánom Sabolom konečným užívateľom výhod Betamontu, ktorý sa stal dodávateľom rádiostaníc pre železnice. Obe firmy tvrdia, že medzi nimi nejestvuje žiadny vzťah,“ dodala nadácia.

“Sú to dve nezávislé spoločnosti, bez vzájomného prepojenia,” reagoval Ján Matrtaj z Betamontu. Konateľ spoločnosti Betamont nebol podľa neho nikdy majiteľom spoločnosti Dopsys, ide ale o syna a otca s rovnakým menom.

Počas elektronickej aukcie podľa Matrtaja videli len skutočnosť, že do tendra sa prihlásili dvaja.“V záujme úspechu sme realizovali potrebný počet krokov, aby naša ponuka bola nižšia,” dodal.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Andrej DoležalJán MatrtajJán SabolOndrej MaciakTomáš Kováč
Firmy a inštitúcie BetamontNadácia Zastavme korupciuNextrailŽelezničná spoločnosť Cargo SlovakiaZSSK Železničná spoločnosť Slovensko