Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) posilní v najbližších dvoch rokoch najekologickejšiu hromadnú dopravu v okolí Žiliny. Pribudne tu až 25 nových elektrických jednotiek (ucelených vlakov), ktoré budú nasadené na všetkých elektrifikovaných tratiach, t. j. Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. V prvých jednotkách sa cestujúci odvezú už v prvom polroku 2020.
V týchto dňoch prvé dve jednotky skúša ich výrobca česká ŠKODA TRANSPORTATION v skúšobnom centre VUZ Velím a na svojich testovacích koľajach.
„Nové vlaky už majú nami určený náter a interiér podľa nášho nového dizajn manuálu a na skúšobných jazdách sme boli z prvého dojmu veľmi príjemne prekvapení. Dvadsaťpäť nových jednotiek bude znamenať v žilinskej regionálnej doprave revolúciu,“ konštatuje Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
„Verím, že kolegom zo ŽSR sa čoskoro podarí zrekonštruovať celý úsek Púchov – Považská Bystrica – Žilina (náročný úsek s tunelmi), aby nové vlaky mohli čo najskôr ukázať cestujúcim naozaj všetko, čo dokážu,“ dodáva Hlubocký.
Ide o najväčšiu investíciu ZSSK
Nákup 25 nových elektrických jednotiek za 160 miliónov eur je najväčšou investíciou ZSSK od jej vzniku v roku 2005. Priebeh výberu dodávateľa tendra bol vďaka transparentnému prístupu v koordinácii s EK bezproblémový.
Dôkazom je okrem schválenia výsledkov verejného obstarávania aj to, že v elektronickej aukcii boli dvaja veľkí hráči (ŠKODA TRANSPORTATION a Stadler Bussnang AG).
Víťaznou sa napokon stala ponuka ŠKODA TRANSPORTATION, ktorá už v minulosti dodala pre ZSSK 19 ks elektrických poschodových jednotiek a 10 ks poschodových push-pull súprav.
Všetky majú v porovnaní s priemerom vozidlového parku ZSSK viditeľne nižšiu poruchovosť. Celkovo 25 jednotiek bude nasadených do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach s napájacím systémom 25kV/50 Hz a 3kV DC s maximálnou možnou prevádzkovou rýchlosťou do 160 km/h.
Jednotky budú dodané v rokoch 2020 až 2022, a to vo dvoch verziách:
• 13 ks elektrických jednotiek označených ako rad 661, ktoré budú zložené z troch vozňov. Celková dĺžka jednotky 80 m s kapacitou 247 sediacich cestujúcich
• 12 ks elektrických jednotiek označených ako rad 660, ktoré budú zložené zo štyroch vozňov.
Celková dĺžka jednotky bude 106 m s kapacitou 343 sediacich cestujúcich.
Cestujúci si budú užívať komfortnú prepravu
Každý vozeň jednotky bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať tri hnacie podvozky. Tieto jednotky budú vychádzať z predchádzajúcich verzií jednotiek tohto výrobcu, ktoré sú v rôznych variantoch prevádzkované dopravcom České dráhy.
Komfortné nástupné priestory so širokými dvojkrídlovými nástupnými dverami spolu s priechodným moderným interiérom bez vnútorných dverí umožnia rýchly a plynulý pohyb cestujúcich v rámci jednotky a urýchlia nástup/výstup cestujúcich.
Imobilným pasažierom sa zjednoduší cestovanie
Nástup do vozidla bude vo väčšine prípadov štandardných nástupíšť s výškou 550 mm úrovňový a pri starších nástupiskách bude uľahčený nástup/výstup cestujúcich pomocou výsuvných schodíkov.
Cestujúci určite ocenia moderný, klimatizovaný a komfortný interiér a cestu im spríjemnia moderné prvky štandardov vybavenia jednotiek (najmä informačný systém, wi-fi, zásuvky na napájanie drobných osobných spotrebičov, moderné WC).
Jednotky budú vybavené bezpečnostným vnútorným a vonkajším kamerovým systémom a systémom počítania cestujúcich. V každej jednotke bude priestor na prepravu imobilných cestujúcich so špeciálne prispôsobeným WC, ako aj priestory na prepravu detských kočíkov a bicyklov (min. v počte 1 bicykel na 40 sediacich cestujúcich).
Zrealizované a plánované investície (všetko s klimatizáciou) súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 383 mil. eur.
25 ks nových elektrických jednotiek (ucelený vlak)
• celkový objem: 160 miliónov eur
• predpokladané dodanie prvej jednotky: 2020 (dodávky 2020 – 2022)
• nasadzovanie: regionálna doprava Žilinský kraj
21 ks nových dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak)
• celkový objem: 77 miliónov eur
• predpokladané dodanie vozidiel: 2019 – 2021 (2 sú už v prevádzke)
• nasadzovanie: regionálna doprava Banskobystrický samosprávny kraj
5 nových elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň
• celkový objem eur: 38,8 milióna eur
• predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
• nasadzovanie: Vysoké Tatry
35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Ampz (7 ks) a Bmpz (28 ks)
• celkový objem eur: cena za 1 ks približne 1,89 milióna eur
• predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021 (15 nových vozňov je už v prevádzke)
• nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz
• celkový objem eur: cena za 1 ks = 748 500 eur
• predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021 (15 modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
• nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
34 ks diaľkových vozňov radu Apeer (14 ks) a Bpeer (20 ks) – renovácia vo vlastnej réžii
• celkový objem eur: 3,5 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)
• dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019 (30 renovovaných vozňov je už v prevádzke)
• nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)