Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pripravuje komplexnú modernizáciu svojho vozidlového parku. Opatrenia reagujú na dlhodobo neudržateľný technický stav časti vozidiel.
Cestujúci pocítia zmenu o pár rokov
V prevádzke sú stále desiatky súprav, ktoré nemajú klimatizáciu, Wi-Fi ani moderné informačné systémy. Hodnota pripravenej investície presahuje jednu miliardu eur. ZSSK počíta s výrazným omladením priemerného veku vlakov a zavedením technológií, ktoré zodpovedajú požiadavkám súčasnej železničnej dopravy.
ZSSK pripravuje spustenie úplne novej aplikácie, podľa Helexu bude prispôsobená nárokom cestujúcich - VIDEO
„Náš cieľ je pragmatický. Zvyšovanie kvality a atraktívnosti železničnej dopravy. Vďaka pripravovanej modernizácii môžeme postupne obmieňať zastarané vozidlá za pohodlnejšie, ekologickejšie a ekonomicky efektívnejšie typy. Hoci prvé kroky sa realizujú už v tomto a budúcom roku, výraznejšie prínosy cestujúci pocítia približne o dva až tri roky. Dôležité je začať, aby sme v budúcnosti zabezpečili čo najvyššiu kvalitu cestovania. Ak dnes neurobíme rozhodujúce kroky, o niekoľko rokov už nebude čo modernizovať a zároveň nebudeme mať na čom jazdiť,“ uviedol Peter Helexa, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
This is a modal window.
„Rezort dopravy sa bude usilovať o čo najefektívnejšie využitie dostupných európskych zdrojov pri financovaní týchto dôležitých projektov. Verím, že modernizácia vozidlového parku významne zvýši pohodlie cestujúcich a prinesie železničnej doprave novú dynamiku, ktorá osloví širokú verejnosť. Modernizácia je zároveň podmienka pre konkurencieschopnosť železnice. Ak štátny dopravca nebude technicky pripravený, trh ho pri liberalizácii jednoducho obíde. Práve teraz je čas využiť európske zdroje a pripraviť sa na to, čo príde o pár rokov,“ uviedla Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Výmena už nie je iba otázkou komfortu
Viac ako polovica vozidiel ZSSK je staršia ako desať rokov, pričom priemerný vek dosahuje 16 rokov. Mnohé z týchto vlakov sú poruchové, náročné na údržbu a ich náhradné diely sú ťažko dostupné.
Niektoré nočné vozne boli vyrobené ešte v 80. rokoch. Ich výmena už nie je len otázkou zvýšenia komfortu, ale najmä bezpečnej a spoľahlivej prevádzky. ZSSK preto cielene smeruje k parku, ktorý bude technicky modernejší, prevádzkovo efektívnejší a spoľahlivejší pre každodenné cestovanie.
This is a modal window.
ZSSK pripravuje obstaranie elektrických jednotiek do diaľkovej dopravy s 10-ročným servisom. Predpokladaná hodnota zákazky je približne 644,9 milióna eur bez DPH. Ďalej je to obstaranie batériových elektrických jednotiek BEMU za približne 306 miliónov eur bez DPH. Obstarávať sa budú aj elektrické veľkokapacitné jednotky za približne 102 miliónov eur bez DPH.
Ďalej to budú lôžkové vozne pre nočné vlaky s 10-ročným servisom za približne 90,3 milióna eur bez DPH. Ďalším vylepšením je obstaranie modernizácie ležadlových vozňov Bmeer do nočnej dopravy za približne 36,5 milióna eur bez DPH.