Stabilitu a kontinuitu pre stavebný sektor by podľa Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska zabezpečil záväzný plán výstavby dopravnej infraštruktúry. Projekt výstavby širokorozchodnej trate by mohol podporiť zamestnanosť v odvetví, očakáva zväz.
BRATISLAVA – Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) považuje za potrebné hľadať širšiu zhodu pri veľkých infraštruktúrnych projektoch na úrovni politikov a expertov. Potrebnú stabilitu a kontinuitu pre stavebný sektor by podľa neho zabezpečil dodržiavaný plán výstavby dopravnej infraštruktúry.
Projekt by mohol podporiť zamestnanosť
Stavbári v tejto súvislosti dlhodobo sledujú aj zámer výstavby širokorozchodnej trate z Košíc do Bratislavy a Rakúska. Projekt presahujúci jedno volebné obdobie má podľa nich potenciál na podporu zamestnanosti v odvetví. „Pri jeho ďalšej príprave sme v prípade potreby pripravení poskytnúť odbornú súčinnosť a naše know-how,“ informoval prezident ZSPS Pavol Kováčik.
„Nezabúdajme, že stavebníctvo má jednu veľkú výhodu v podobe multiplikačného efektu, ktorý mu umožňuje viazať na seba ďalšie profesie,“ uviedol prezident ZSPS. Na základe objektívnych štúdií podľa Kováčika každé pracovné miesto na stavbe podporuje prácu v iných odvetviach, napríklad v doprave či strojárstve.
Domáce stavebné firmy by sa výzvy nezľakli
Prezident ZSPS nepochybuje, že stavebné firmy na Slovensku by zvládli výzvu v podobe novej medzinárodnej železnice, v prípade, ak by sa mala vybudovať. „Už dlhodobo máme pozitívne ohlasy na ich prácu aj zo zahraničia. Podieľajú sa napríklad na výstavbe tunelov v technicky náročných podmienkach na Islande, vo Švédsku či v Nórsku,“ dodal Kováčik.
Za peniaze na železnicu by sa dali obnoviť hlavné trate
Predpokladané náklady na realizáciu projektu výstavby širokorozchodnej železnice cez Slovensko sú približne 8 mld. eur. Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký si myslí, že za tieto peniaze by sa mohli zmodernizovať prakticky všetky hlavné železničné trate na Slovensku na rýchlosť 160, resp. 200 kilometrov za hodinu.
Voľná kapacita by pokryla plánované objemy
„Vyťaženosť železničných tratí medzi Košicami a Bratislavou je okolo 40 % a majú voľnú kapacitu, ktorá by pokryla plánované objemy novej širokorozchodnej trate,“ uviedol Cenký pre agentúru SITA. To podľa neho platí, ak by projekt financovala, alebo významne spolufinancovala SR, či už priamo, cez holding, alebo PPP.
Opodstatnenosť projektu má ukázať štúdia realizovateľnosti
Spoločnosť Breitspur Planungsgesellschat mbH so sídlom vo Viedni v súčasnosti pripravuje tretiu etapu štúdie realizovateľnosti projektu širokorozchodnej trate, a to posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Po dokončení štúdie, ktorá by mala mať štyri alebo päť etáp, by sa malo ukázať, či je tento projekt pre SR opodstatnený a realizovateľný. Partnermi na príprave projektu sú železničné spoločnosti Rakúska, Slovenska (Železnice Slovenskej republiky), Ukrajiny a Ruska.