Väčšina členských krajín Európskej únie (EÚ) nevymáha dodržiavanie európskej smernice o transporte zvierat. V rozhovore pre agentúru SITA to uviedol poslanec Európskeho parlamentu Martin Hojsík (Progresívne Slovensko/Renew Europe).
Medzi krajinami EÚ aj do iných krajín sa z členských krajín EÚ ročne vyvezie niekoľko desiatok miliónov kusov hospodárskych zvierat. Tie sú však často držané v nevhodných podmienkach, natlačené na seba, vystresované, zoslabnuté a bez prísunu vody a potravy.
Ako podpredseda vyšetrovacieho výboru európskeho parlamentu pre transporty zvierat chce preto Hojsík dosiahnuť zmenu v situácii s transportmi.
Živé zvieratá určené na porážku
Europoslanec považuje situáciu za absurdnú. Živé zvieratá sú podľa neho často úplne zbytočne vystavované stresu a nevhodným podmienkam.
„Nerozumiem, prečo napríklad musíme zo Slovenska do Talianska prepravovať živé jahňatá, ktoré sú nakoniec v Taliansku aj tak zabité, namiesto toho, aby sme ich zabili rovno na Slovensku a čerstvé mäso naložili do chladiarenského auta,“ povedal pre agentúru SITA Hojsík.
Živé zvieratá určené na porážku sú však zo Slovenska prepravované aj na oveľa väčšie vzdialenosti, napríklad do Uzbekistanu či Kazachstanu, do ktorých cesta trvá bez prestávky približne 70 hodín. Hospodárske zvieratá zo Slovenska dokonca končia niekedy v destináciách, ako sú Líbya, Kuvajt či Brazília.
Zvieratá určené na množenie
Podobný problém nastáva aj v prípade zvierat určených na množenie. „V dnešnej dobe už nie je absolútne problém previesť iba genetický materiál, miesto živých zvierat. Napriek tomu sú úplne zbytočne prevážané živé zvieratá. Takúto situáciu považujem za absurdnú,“ vysvetlil europoslanec.
Častou využívanou transportnou krajinou smerom na Blízky východ je pritom Turecko. Päťročné vyšetrovanie organizácií Animals International (AIT), Tierschutzbund Zürich (TSB) a Animal Welfare Foundation (AWF) na bulharsko-tureckých hraniciach ukázalo, že 70 percent všetkých transportov nie je v súlade s normami EÚ.
Inšpekčný tím organizácií našiel počas kontrolnej akcie na hraniciach napríklad odstavený kamión, v ktorom boli natlačené zvieratá bez potravy a vody na priamom slnku päť dní.
Vyšetrovací výbor Európskeho parlamentu pre transporty zvierat, vrátane jeho podpredsedu, preto budúci týždeň navštívi bulharsko-turecké hranice, aby situáciu zmonitoroval. Hojsík by chcel dosiahnuť zavedenie nového pravidla, ktoré by nariaďovalo, že prevoz živých zvierat v celej EÚ by nesmel trvať dlhšie ako osem hodín. Upraviť by sa podľa neho mali aj podmienky transportov, aby neboli zbytočne prevážané zvieratá, ktoré môžu byť zabité priamo v krajine pôvodu alebo je možné prepravovanie len ich genetického materiálu.