Koronavírus znížil predaj čapovaného piva aj výber daní, Slováci to však kompenzovali plechovkami

Pivo
Poslanci za SaS navrhujú oslobodiť od dane súkromne vyrobené pivo v objeme najviac 10 hektolitrov ročne. Foto: ilustračné, thinkstockphotos.com

Pre pandémiu koronavírusu poklesol predaj piva v reštauráciách až o 40 %. Klesol aj výber daní za pivo v gastro segmente. Nárast predaja v maloobchode totiž túto stratu nedokázal kompenzovať. Vyplýva to z ekonomickej štúdie, ktorú zverejnilo Slovenské združenie výrobcov piva a sladu (SZVPS).

Tržby pivovarov klesli

„Záver štúdie je jednoduchý. Čím menej čapovaného piva sa predá, tým je väčší výpadok z výberu DPH v štátnej kase. Pivo z plechovky vypité na gauči nevytvára takú pridanú hodnotu ako to čapované, čo vypijeme v pivárni,“ konštatovala v utorok prezidentka SZVPS Jana Shepperd.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

Asi len polovica výpadku spotreby sa podľa SZVPS z gastra presunula do maloobchodu. „V domácnostiach stúpla spotreba v priemere o 8 pív. Výpadok výberu DPH a spotrebnej dane v štátnej pokladnici vplyvom nižších predajov a zmeny štruktúry predaja bol v sledovanom období minimálne 4,3 mil. eur. Po prvej vlne klesol pivovarom počet gastro odberateľov o 11%,“ doplnila výsledky štúdie prezidentka SZVPS.

Dopady prvej vlny pandémie za prvý polrok 2020 možno podľa združenia zhrnúť do niekoľkých bodov. „Tržby pivovarov za prvý polrok medziročne klesli o 11 %. Sezónny prepad tržieb (medzi 2. polrokom 2019 a 1. polrokom 2020) bol 22 %, čo je takmer dvojnásobok oproti predošlému obdobiu (2018-2019). Objem predaného piva v gastre medziročne klesol o 40 %. V prepočte tak v gastre klesla spotreba v priemere o 15 pív,“ ozrejmila Shepperd.

Firmy veľa zamestnancov neprepustili

I napriek nižším predajom a tržbám doteraz pivovary nepristúpili k výraznému prepúšťaniu. Z celkového počtu približne 1 400 zamestnancov v najväčších slovenských pivovaroch bolo iba 16 ľudí prepustených priamo v súvislosti s koronakrízou.

Štúdiu spracovala konzultačná spoločnosť EY na základe údajov štyroch najväčších slovenských pivovarov – Heineken Slovensko, Plzeňský Prazdroj Slovensko, Pivovar Steiger a Banskobystrický pivovar, ktoré predstavujú 99 % produkcie slovenského trhu.

Slovenské združenie výrobcov piva a sladu je dobrovoľnou profesijnou stavovskou organizáciou, ktorá združuje právnické osoby podnikajúce vo výrobe sladu a piva.

Okrem pivovarov a sladovní združuje i servisné a obchodné organizácie, ktoré spolupracujú s výrobcami piva. Od roku 2008 je riadnym členom európskeho pivovarníckeho združenia The Brewers of Europe.

Viac o téme: Koronavírus

Ďalšie k téme

    Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
    Viac k osobe Jana Shepperd
    Firmy a inštitúcie Slovenské združenie výrobcov piva a sladu