Daňový podvod, pri ktorom jeden zo známych obchodných reťazcov pôsobiacich na Slovensku obral štát na daniach minimálne o 1,8 milióna eur, sa netýka žiadneho člena Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO). Uviedol to v reakcii pre agentúru SITA predseda SAMO Martin Krajčovič. Medzi členov SAMO patrí zo všeobecných a potravinárskych obchodných reťazcov pôsobiacich na Slovensku Billa, Kaufland, Lidl, Metro, Tesco a Terno.
Vieme, kto to nie je
Na otázky agentúry SITA týkajúce sa spomínaného daňového podvodu zareagovali aj ďalšie spoločnosti. „V spoločnosti CBA Slovakia v súčasnosti neprebieha, ani nie je avizovaná žiadna kontrola zo strany Finančnej správy SR,“ uviedol riaditeľ pre marketing a komunikáciu CBA Slovakia Michal Dáni. „Spoločnosť Delia potraviny si od prvej chvíle riadne plní všetky legislatívne povinnosti ohľadne DPH,“ uviedla PR & Marketing Manager v Delia potraviny Adriana Janok Sokolská. Spoločnosť Coop Jednota v stanovisku uviedla, že jej sa táto kauza netýka.
Jeden z obchodných reťazcov pôsobiacich na Slovensku obral štát na daniach takmer o dva milióny eur opakovaným zdržovaním registrácie na daň z pridanej hodnoty, pričom daniari ešte vyčísľujú škodu tohto podvodu na dani z príjmov právnických osôb. „V našej praxi sme sa prvýkrát stretli s takýmto prípadom. Ide o známy reťazec predajní. Nebudem ho menovať, pretože bežia ďalšie vyšetrovacie úkony vo vzťahu k podvodom na DPH,“ povedal ešte v stredu na tlačovej konferencii šéf kriminálneho úradu finančnej správy Ľudovít Makó.
Obchod s potravinami
Ako pokračoval, kriminálny úrad finančnej správy vykonal akciu, počas ktorej bolo zaistené veľké množstvo účtovných dokladov za roky 2016 až 2019 a rovnako množstvo procesných úkonov, ako výpovedí, výsluchov svedkov a ďalších, ktorí sa potýkali s touto trestnou činnosťou. Princíp podvodu bol podľa neho v tom, že firma si založila biznis s predajom potravín, požiadala o registračné pokladnice a začala podnikať. Po určitom čase, kedy sa mala stať platcom dane z pridanej hodnoty, však začala proces registrácie na daň zdržovať nedoložením všetkých potrebných dokumentov. Počas tohto obdobia spoločnosť normálne fungovala a predávala tovar, vydávala pokladničné bloky, ale neodvádzala daň z pridanej hodnoty. Keď sa napokon blížil definitívny termín registrácie na daň, celú túto spoločnosť predali fiktívnej osobe a pokračovali s ďalšou spoločnosťou, kde zopakovali rovnaký princíp.
„Spoločnosť A, ktorá bola predaná, nikdy nepodala daňové priznanie a spoločnosť B pokračovala ďalej bez platenia dane z pridanej hodnoty. Urobili to takto štyrikrát. V podstate pri DPH sme na úrovni 1,8 mil. eur pri daňovom podvode a samozrejme vyčísľujeme ešte problematiku dane z príjmu právnických osôb,“ dodal Makó.
Agentúra SITA oslovila so žiadosťou o reakciu aj ďalšie reťazce pôsobiace na Slovensku, a to Fresh market a Milk-Agro.