Slovenská inšpekcia životného prostredia potrebuje reformu, nie len rozširovanie právomocí, tvrdí NKÚ

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Najvyšší kontrolný úrad SR, NKÚ
Najvyšší kontrolný úrad SR na Priemyselnej 2 v Bratislave. Foto: Ilustračné, SITA/Marián Peiger
Tento článok pre vás načítala AI.

Súčasné nastavenie kompetencií Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP) je potrebné prehodnotiť a celý systém riadenia zreformovať. Ako uviedol Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR, hlavným poslaním SIŽP je dohľad a inšpekčná činnosť nad ochranou životného prostredia.

Preto výrazné rozširovanie kompetencií inšpekcie bez finančného a personálneho krytia obmedzuje strategické pôsobenie úradu. Kontrola NKÚ z roku 2024 ukázala, že Ministerstvo životného prostredia (MŽP) SR nemonitorovalo plnenie úloh inšpekcie a chýbal koncepčný prístup.

Hrozí aj riziko konfliktu záujmov

„Vedenie SIŽP sa od roku 2023 zmenilo trikrát, čo potvrdzuje dlhodobo chýbajúce systematické riadenie. Taktiež upozorňujeme na riziko konfliktu záujmov, keď v aktuálne nastavenom zlúčenom modeli integrovaného povoľovania a kontroly znečisťovania životného prostredia rozhoduje ten istý inšpektor o povolení a následne robí aj kontroly prevádzky, ktorú povolil,“ konštatoval NKÚ.

Predseda NKÚ Ľubomír Andrassy tiež poukázal aj na širokú a rôznorodú agendu SIŽP, ktorá deformuje výkon jej hlavnej činnosti. Dodal, že v roku 2013 došlo k prvému zásadnejšiemu rozšíreniu kompetencií inšpekcie o povoľovaciu činnosť a vznikol zlúčený model integrovaného povoľovania a následnej kontroly.

Za ostatné dve desaťročia sa obe agendy zásadne rozšírili a tento trend stále pokračuje. Podľa NKÚ inšpekcia vykonáva dozor nad 29 zákonmi, viac ako päťdesiatimi vyhláškami a desiatimi vládnymi nariadeniami, čo si vyžaduje adekvátne personálne a technické zázemie. Pritom obsadenosť pracovných miest klesla z 90 % v roku 2020 na 78 % v roku 2023.

„Mandát a kompetencie inšpektorov životného prostredia by mali byť upravené tak, aby sa títo profesionáli stali rešpektovanými autoritami pri ochrane životného prostredia, ktoré zásadným spôsobom vplýva na kvalitu života ľudí v každom regióne Slovenska,“ priblížil podhľad kontrolórov na fungovanie SIŽP Andrassy.

Zbytočné zaťažovanie agendou

Podľa NKÚ čelí SIŽP aj zložitým výzvam v dôsledku trojnásobného nárastu podnetov od občanov a organizácií, ktoré sa zvýšili z vyše 1 300 na viac ako 5 300 podnetov od roku 2020 do roku 2023. Kontrolóri zároveň konštatovali, že mnohé z týchto podnetov pritom mali minimálny vplyv na životné prostredie, čo viedlo k byrokratickému kolotoču medzi inšpektormi a okresnými úradmi. Útvar inšpekcie ochrany prírody a krajiny bol zaťažovaný agendou, ktorá by mohla byť riešená členmi stráže prírody v blokovom konaní.

„Takéto zdĺhavé správne konanie často vôbec nezodpovedalo výške uloženej pokuty,“ uviedol Andrassy s tým, že práve v oblasti ochrany prírody a krajiny je možné zmenou legislatívy preniesť kompetencie aj na iné organizácie rezortu životného prostredia, napríklad na Štátnu ochranu prírody (ŠOP) SR a správy národných parkov. Negatívny vplyv na činnosť inšpekcie mali aj chýbajúce plány kontrol na základe analýz rizík, ktoré využívali iba dva zo šiestich útvarov.

Povoľovacia a kontrolná činnosť je zlúčená do jedného orgánu

Kontrolóri tiež upozornili aj na snahy o rozšírenie kompetencií SIŽP, ktoré nemajú priamy súvis s jej hlavnými činnosťami definovaným v Pláne obnovy a odolnosti SR, čo môže viesť k manažérskemu a kompetenčnému chaosu. Kontrolóri NKÚ prieskumom zistili, že povoľovacia a kontrolná činnosť je zlúčená do jedného orgánu, resp. jedného organizačného útvaru zhruba v polovici členských krajinách EÚ.

„Pri zlúčení povoľovacej a inšpekčnej činnosti do jedného útvaru hrozí viacero rizík. Od možného konfliktu záujmov cez vytvorenie priestoru pre korupciu až po manažérsky a kompetenčný chaos,“ upozornil NKÚ. Podľa kontrolórov je v tejto oblasti potrebné upraviť pôsobnosť, kompetencie a následne aj organizačnú štruktúru SIŽP, aby sa riziká popísané v protokole z kontrolnej akcie eliminovali v čo najširšej miere. Rezort životného prostredia ako gestor tejto verejnej politiky má predložiť potrebné legislatívne zmeny v druhom štvrťroku tohto roka.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe: Ľubomír Andrassy
Firmy a inštitúcie: MŽP Ministerstvo životného prostredia SRNKÚ Najvyšší kontrolný úradSIŽP Slovenská inšpekcia životného prostrediaŠOP Štátna ochrana prírody