V Maďarsku začnú testovať novinku. Obľúbené nápoje budú predávať v papierových fľašiach

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Papierova flasa.jpg
V Maďarsku začnú testovať v reálnom prostredí nápoje balené v papierových fľašiach. Zdroj: pbs.twimg.com

Snaha ľudí chrániť Zem a čo najviac zredukovať dopad ich aktivity na prírodu, zároveň otvára nový priestor pre technologické novinky.

Niektoré progresívne myšlienky v oblasti ekológie často vzbudzujú kritiku. Môžu vyznieť nedôveryhodne, prinášajú so sebou nemalé zmeny a investície.

Slúžia však spoločnému cieľu, a to zachrániť Zem a životy ľudí, ktorých sa klimatická kríza bezpochyby týka.

Papierové fľaše

Americká nadnárodná spoločnosť The Coca-Cola Company predstavila ďalší krok na ceste k zníženiu uhlíkovej stopy.

V rámci boja proti ničeniu prírody a klímy začne testovať fľaše, ktoré nebudú zo skla ani plastu, ale z papiera.

Prototyp novinky vyrobila dánska firma z extra silného papiera. Pravdou však je, že ešte stále obsahuje kúsok plastu.

Cieľom spoločnosti je ponúknuť plne recyklovateľnú fľašu bez plastu, ktorá zabráni úniku plynov v sýtených nápojoch.

Zároveň musí zaručiť, že sa do obsahu nebudú odlupovať žiadne vlákna, čo by mohlo zmeniť chuť nápoja, ale najmä ohroziť bezpečnosť a zdravie.

Králi plastového odpadu

Veľké spoločnosti sa prikláňajú k takémuto plánu. Spomínaná Coca-Cola napríklad chce do roku 2030 zabrániť produkcii akéhokoľvek odpadu. Má na to aj dôvod.

Organizácia Break Free From Plastic koncom roka zverejnila rebríček najväčších producentov plastového odpadu.

Na prvé miesto sa dostala práve Coca-Cola, za ktorou nasledujú PepsiCo a Nestlé.

Rôzne tvary a veľkosti

Papierové fľaše vyrába dánska The Paper Bottle Company, alebo Paboco. Súčasťou výzvy bolo vytvoriť štruktúru, ktorá vydrží veľký tlak vyvíjaný perlivými nápojmi, akými sú cola alebo pivo.

Okrem toho musí byť papier tvarovateľný, aby mohli vyrábať fľaše rôznych tvarov a veľkostí pre rozličné značky. Dôležitá je tiež možnosť tlačiť na etikety s pomocou atramentu potrebné informácie.

Po viac ako sedemročnej laboratórnej práci je spoločnosť pripravená na spustenie testu.

Testy v európskych krajinách

Projekt sa uskutoční počas leta v susednom Maďarsku, kde bude The Coca-Cola Company predávať ovocný nápoj AdeZ. Spočiatku bude test spočívať v distribúcii 2 000 fliaš prostredníctvom miestneho reťazca. Spolupracuje však aj s ďalšími.

Výrobca vodky Absolut bude testovať rovnaký počet fliaš v Spojenom kráľovstve a Švédsku. Naplnené budú sýteným malinovým nápojom.

Aj dánsky nadnárodný pivovar Carlsberg pripravuje prototyp vlastných papierových fliaš.

Výroba a odolnosť v reálnom svete

Predstaviteľ Paboco Michael Michelsen uviedol, že ich fľaše sú vyrobené z jedného kusa materiálu, aby im dodali pevnosť. „To je súčasť nášho tajomstva,“ povedal.

Vytváranie fliaš z jedného kusa na rozdiel od spoliehania sa na spájanie častí, zabezpečuje, že medzi vláknami zostávajú pevné väzby. „Vďaka dômyselnej kombinácii dizajnu a silnej zmesi vlákien sme dosiahli požadovanú odolnosť voči tlaku,“ dodal.

Pokusy firiem Coca-Cola a Absolut budú prvými na svete, či táto nová technológia prežije drsnú logistiku prepravy potravín v reálnom svete.

„Dobre poznáme cestu, ktorú bude musieť fľaša podstúpiť v skutočnom svete. Niektoré veci sa však nedajú zistiť len tak od stola. Musíte ju vypustiť do reality a potom čakať na reakcie zo skutočného sveta,“ vysvetlil Michelsen.

Bio zábrana

I keď budú testy bezchybné, najväčšia výzva spočíva v zbavení sa plastu. Papier nemôže prísť do priameho kontaktu s tekutinami, plán je použiť vo vnútri fľaše povlak na rastlinnej báze.

„Bude to bio zábrana, ktorá udrží v bezpečí nápoj aj balenie,“ vysvetlil Michelsen. Na stole už majú niekoľko rôznych riešení, no celú technológiu musia skúšať a zlepšovať.

Fľaše majú zatiaľ stále plastový uzáver, čo v súčasných podmienkach vnímajú ako výhodu. Prototypy totiž môžu vyrobiť na zavedených výrobných linkách. V budúcnosti však budú musieť prejsť na výrobky, ktoré budú mať aj uzáver z papiera.

Miesto v priemysle

Fin Slater z Packaging Europe vyhlásil, že papierové fľaše „sú vzrušujúcou témou pre nadšencov z oblasti balenia nápojov“. „Pilotné projekty, akým je aj tento, už klopú na dvere niekoľko rokov, no zatiaľ nič moc nedosiahli,“ dodal.

Plastové fľaše sú podľa neho dobre začlenené v priemysle a množstvo spoločností sa venuje ich recyklácii.

Rozšírenie a nahradenie celej infraštruktúry považuje za obrovskú výzvu spojenú s nákladmi. Plastové fľaše sú lacné a efektívne. „To je ďalší dôvod, prečo papierové fľaše spočiatku nájdu špecializované využitie,“ dodal.

Úspech konkurencie

V polovici 20. storočia sa podarilo uspieť spoločnosti Tetra Pak, ktorá vytvorila obaly na báze spojenia papiera a plastu. Balíme do nich napríklad mlieko alebo džús.

Slater uviedol, že v oblasti udržateľnosti vždy existuje konkurencia. „Každá udržateľná inovácia posúva hranice konkrétneho materiálu a zároveň tlačí na iné materiály, aby zlepšili recyklovateľnosť a znížili uhlíkovú stopu,“ uzavrel.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Fin SlaterMichael Michelsen
Firmy a inštitúcie AbsolutBreak Free From PlasticCarlsbergNestléPabocoPackaging EuropePepsiCoTetra PakThe Coca-Cola Company