Vo Vysokých Tatrách pribudli nové horolezecké cesty. Počas tejto sezóny sa tam podarilo ukončiť dva projekty. Ako agentúru SITA informoval inštruktor horolezectva a skialpinizmu Martin Murár, prvým je Anjelský hang v Mlynickej doline a cesta cez vodopád Skok.
Druhým projektom je cesta Človečina vedúca na hrebeň Popradských zubov. Nové cesty sú podľa jeho slov bezpečnejšie. Vznikajú v rámci takzvaného Horolezeckého manifestu Ta33, postupne by ich malo byť tridsaťtri.
Horolezectvo na skúšku
Hodinu a pol chôdzou od Štrbského Plesa je vzdialené miesto, ktoré ponúka 12 nových ciest v rámci spomínaného Anjelského hangu. „Všetky vedú tvarovanou a pevnou žulou. Osem z nich je jednodĺžkových v stupni 3 až 5 plus, čo ich robí ideálnymi aj pre deti a začiatočníkov,“ vysvetlil Murár.
Pre skúsenejších sú určené ďalšie štyri v stene vysokej 90 metrov a s obtiažnosťou medzi stupňami 5 plus až 6 plus. Horolezeckým unikátom je podľa Murára cesta Protiprúd, ktorá vedie priamo medzi dvoma vetvami vodopádu Skok.
Správa Národného parku Nízke Tatry má novú riaditeľku, efektívna ochrana prírody je pre ňu prioritou
„S výškou viac ako sto metrov je výzvou pre tých, ktorí si chcú horolezectvo vyskúšať, deti, mládež alebo lezcov lezúcich pre radosť najmä najľahšie cesty,“ skonštatoval inštruktor horolezectva.
Cesta cez Dračiu dolinku
Cesta Človečina ponúka výstup s celkovým prevýšením 1 100 metrov. Prístup k nej vedie málo navštevovanou Dračou dolinkou. „Horolezcov čaká deväť lanových dĺžok v obrovských platniach východnej steny v stupni 5 plus a následne zubatý hrebeň, ktorý ich dovedie až do Dolinky pod Váhou,“ opísal Murár.
Zároveň dodal, že takáto komplexná veľhorská túra s prechodom hrebeňa, celá odistená vŕtanými skobami, je vo Vysokých Tatrách prvá a jediná svojho druhu. Horolezecký manifest Ta33 je projekt zameraný na tvorbu horolezeckých stien.
„Pred siedmimi rokmi v rámci neho vznikla cesta Jubilejná na Velický zub, ktorá je v súčasnosti asi najlezenejšia tatranská cesta,“ priblížil Murár, podľa ktorého odvtedy každú sezónu pribúdali ďalšie cesty. „Tie, ktoré vytvárame, majú nejaké kritériá. Napríklad znížili sme dĺžku lana, stanovili sme environmentálne kritéria aj kritériá bezpečnosti a informovanosti,“ uzavrel.