Vysoké Tatry sa v súčasnosti chcú áut zbaviť, za čias Rakúsko-Uhorska to však bolo presne naopak

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vysoké Tatry
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Kým v súčasnosti sa vo Vysokých Tatrách snažia počet áut eliminovať, na začiatku 20. storočia to bolo opačne. Automobilová doprava ešte nebola masová a Tatrami prechádzalo len pár kusov vozidiel.

Ako ďalej pre agentúru SITA vysvetlil automobilový historik a univerzitný pedagóg Mikuláš Jančura, autá boli doménou vyšších sociálnych vrstiev, ich ceny boli veľmi vysoké a spájali sa skôr s automobilovou turistikou a športom. Až spolu s masívnejším rozvojom cestovného ruchu v druhej polovici 20. storočia prišla snaha čo najlepšie sprístupniť Tatry automobilom.

Prvý trolejbus v roku 1904

Vysoké Tatry boli aj na prelome storočí veľmi lákavou destináciou. Turizmus tu začal podľa Jančuru prekvitať už na konci 19. storočia po zavedení Košicko-bohumínskej železnice, rozvoji infraštruktúry hotelovej siete, a prispeli k tomu aj tatranské železnice.

V auguste 1904 začal v Rakúsko-Uhorsku premávať prvý trolejbus, a to omnibus vo Vysokých Tatrách. Prechádzal traťou Poprad – Veľká – Veľký Slavkov – Starý Smokovec.

Tatry predstavovali exponovanú lokalitu. Prvé zmienky o automobiloch sú z roku 1900, keď sa tu s nimi robili rôzne skúšky. Za jednou bol napríklad knieža Hohenlohe a máme aj zmienku o jednej jazde z Rakúska cez Považie, Tatry a do Přemyslu v dnešnom Poľsku, ktorá sa uskutočnila v auguste 1900,“ vysvetlil pre SITA historik dopravy Považského múzea v Žiline Peter Šimko. Automobily patrili v tom čase zväčša šľachticom, ktorí Tatry navštevovali, organizovali tam rôzne automobilové túry alebo preteky.

Podporte kvalitný nezávislý obsah

Budeme vdační, ak nás podporíte kúpou dobrovoľného predplatného. Ďakujeme.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Peter Šimko