Návrat k realite: Program pomôže zničiť kult dokonalosti

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Pred a po - upravované fotografie v magazínoch by mali byť označené číslami od 1 do 5 Foto: www.dailymail.co.uk

Lesklé stránky módnych a lifestyleových magazínov predávajú ilúziu, ktorou sa čitatelia radi nechávajú uniesť. Bezchybná pleť, dokonalé krivky, žiadne vrásky, celulitída a ani gram tuku navyše – reklamné agentúry a módny svet servírujú krásu na zlatom podnose a zdravotné organizácie zatiaľ volajú na poplach. Digitálne vylepšenia fotografií podľa nich propagujú nerealistické očakávania a požiadavky na výzor čitateľov, čo môže byť hlavne pre mladých ľudí obzvlášť nebezpečné. K osvete sa preto pridali aj počítačový odborníci, ktorí tvrdia, že každá retušovaná fotografia by mala byť označená stupňom na škále od 1 do 5, a tak konzumentom naznačiť, nakoľko bola fotografia upravená. Zároveň vytvorili počítačový program, ktorý by pomohol fotografie jednoducho zaradiť do stupnice, a tak ponúknuť skryté varovanie.

Bez názvu
Foto: www.dailymail.co.uk

Za projektom stojí profesor Henry Farid a Eric Kee z Dartmound College v New Hampshire. „Všadeprítomnosť nerealistických a idealizovaných fotografií sa spája s poruchami prijímania potravy a s nespokojnosťou s vlastným telom,“ tvrdí americký tím. Na to, aby vytvorili program zameraný na odhalenie retušovaných obrázkov, ich museli najprv stovky preskúmať. „Začali sme s fotkami „pred“ a „po“, z ktorých sme automaticky určili geometrické zmeny týkajúce sa kriviek tela a fotometrické zmeny zahŕňajúce iný tón a chybičky pleti,“ uviedol Henry Farid.

Spolu rozanalyzovali 468 setov fotografií a následne použili zjednodušené štatistiky, ktorými zdokumentovali detaily prevedených zmien. Na základe toho vytvorili matematický algoritmus, ktorý pomôže odhadnúť, akými úpravami fotografia prešla. Ku každej upravenej fotografii pridelili číslo od 1 do 5 – teda od najmenej po najviac retušovanú fotografiu. Následne požiadali dobrovoľníkov, aby fotkám sami pridelili číslo zo stupnice. Pri porovnávaní počítačových dát s názormi dobrovoľníkov dospeli k veľmi vysokej zhode.

Bez názvu
Foto: www.dailymail.co.uk

„Teraz máme matematickú mieru úpravy fotografií a zároveň vieme predvídať, ako fotografie ohodnotí bežný pozorovateľ,“ uviedol Farid. „Vydavatelia majú legitímne dôvody na úpravy fotografií – potrebujú vytvoriť fantastický svet a predať čo najviac produktov. Zašli však priďaleko. Navrhujeme, aby boli chránené záujmy vydavateľov a reklamných agentov, ale zároveň aj záujmy spotrebiteľov, a to tak, že k fotografiám poskytnú číselné hodnotenie. Na jeho základe sa spotrebiteľ dozvie, nakoľko bol vzhľad človeka digitálne upravený a teda nakoľko je vzdialený od reality,“ myslí si tím expertov.

Bez názvu
Foto: www.dailymail.co.uk

Ich štúdia bola uverejnená vo vedeckom žurnále Proceedings of the National Academy of Sciences a ihneď si získala podporu Americkej asociácie medikov: „Musíme prestať vystavovať vnímavé deti a tínedžerov reklamám s modelkami s takým typom tela, ktoré sa dá získať len pomocou softvérových úprav.“ Na to, aby sa im túto myšlienku podarilo presadiť aj v praxi, budú asi potrebovať ešte veľa času a presviedčania.

www.dailymail.co.uk

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať