BRATISLAVA 10. novembra (WEBNOVINY) – Priemerná návšteva na zápase najvyššej slovenskej futbalovej súťaže klesá k hranici 2000 ľudí. Na dovedna päť stretnutí Fortuna ligy 2014/2015 nebolo zvedavých ani tisíc priaznivcov.
Takmer v polovici tohto ročníka prišlo v priemere na jeden duel iba 2052 divákov, čo na Slovensku nezaregistrovali nikdy predtým. Dosiaľ najmenej zaznamenali v ročníku 2012/2013 – priemerne 2114 ľudí. Toto sú len niektoré čísla, o ktorých informuje denník SME, odvolávajúc sa na vlastné údaje po odohraných 16 kolách tohto súťažného ročníka.
Najvyššiu návštevnosť majú v Dunajskej Strede
Kým v prvých jedenástich sezónach (1993/1994 až 2003/2004) plus navyše aj v ročníku 2007/2008 samostatnej slovenskej futbalovej ligy bola priemerná návštevnosť nad 3000 divákov a v troch sezónach sa vyšplhal priemerný počet aj nad 4000 ľudí (ročníky: 1995/1996 /dosiaľ najviac 4182/, 1996/1997 a 1997/1998), v ostatnom období prichádza k poklesu.
V predchádzajúcich štyroch sezónach, vrátane tejto, sa návštevnosť dostala len niečo cez 2000 ľudí. A keďže poľa štatistík a skúseností z minulosti chodí na druhú polovicu sezóny zvyčajne menej divákov, je možné, že aktuálny futbalový ročník bude v návštevnosti vôbec najhorší za doterajších 21 odohraných sezón od rozdelenia federálnej ligy.
Najvyššiu priemernú návštevnosť po neúplných šestnástich kolách a ôsmich domácich dueloch registrujú v Dunajskej Strede (3434), nasledujú Trenčín (2896), Trnava (2518), Podbrezová (2264), Žilina (2181), Senica (1913), Košice (1826), Ružomberok (1692), Myjava (1633), Slovan Bratislava (1523), Banská Bystrica (1381) a Zlaté Moravce (1232).
Problémom sú aj zastarané štadióny
„Dôvodov návštevnosti je viacero – kvalita štadiónov, mediálna prezentácia, marketing, spolupráca klubov s fanúšikmi a aj výkonnosť meraná zahraničím,“ uviedol pre SME tréner lídra klasifikácie Fortuna ligy Adrián Guľa a pokračoval: „Ľudia sledujú v televízii najlepšie európske súťaže, ktoré sú oveľa dostupnejšie ako napríklad pred desiatimi rokmi. Porovnávajú a čakajú, že to isté uvidia aj doma.“
Pritom futbalisti slovenskej reprezentácie sú na čele kvalifikačnej skupiny, čo vyvolalo v radoch fanúšikov eufóriu, „dvadasťjednotka“ prišla až v baráží o účasť na majstrovstvách Európy, viacero klubov hralo v predkolách európskych pohárových súťaží, Fortuna liga je vyrovnaná, každý môže zdolať každého. Napriek tomu futbalová súťaž na Slovensku neláka.
Za častý problém sa označujú zastarané a nedôstojné štadióny, aj v tomto smere sa však črtá na lepšie časy. Nový stánok sa už stavia v Trnave, onedlho sa začnú búracie práce v Trenčíne, podľa dohody s mestom do troch rokov by mal stáť Národný futbalový štadión v Bratislave, zámer postaviť nový stánok nedávno oznámili v Dunajskej Strede.
Na druhej strane Zlaté Moravce majú zrekonštruovaný štadión – a najnižšie návštevy v lige. Žilina má najmodernejší štadión na Slovensku, hrá atraktívny futbal, bojuje o prvú priečku v tabuľke, ale na jej domáce zápasy chodí len čosi viac ako 2000 priaznivcov. Lepšie je na tom aj Podbrezová alebo Trnava, kde majú pre stavebné práce k dispozícii len jednu zo starých tribún.
AS Trenčín vie, ako komunikovať s fanúšikmi
Futbalisti Žiliny pritom za ostatných tucet rokov získali šesť majstrovských titulov, zahrali si skupinovú fázu Ligy majstrov a na štadión pod Dubňom chodilo na ligu ešte nie tak dávno v priemere aj 5000 divákov. „Terajší stav súvisí aj s úspechmi, ktoré klub dosiahol v minulosti. Keď sa neskôr toľko nedarilo, niektorí diváci na futbal zanevreli. Snažíme sa ich však prilákať späť. Robíme stretnutia fanúšikov s hráčmi, trénermi aj vedením klubu, cez polčasovú prestávku sú rôzne súťaže,“ poznamenal tréner A. Guľa, ktorý sám po zápasoch pripravuje aj videá, čo je na Slovensku ojedinelý počin. V nich fanúšikom opisuje taktiku, predstavuje štatistiky aj trendy, akými sa má uberať hra tímu.
AS Trenčín patrí ku slovenskej špičke v komunikácii s fanúšikmi – disponuje napríklad aj vlastnou klubovou televíziou. „V roku 2012 mali naše videá 86-tisíc pozretí, za desať mesiacov tohto roka už 245-tisíc,“ uviedol Martin Galajda, ktorý má v trenčianskom klube na starosti styk s verejnosťou a médiami. „Pritom je to projekt, ktorému sa venuje jeden človek.“ Trenčín je v priemernej návštevnosti na druhom mieste za Dunajskou Stredou.
„Okolo tritisíc ľudí nie je bohviečo, boli by sme radi, keby ich bolo viac. Vzhľadom na podmienky a štadión sme však spokojní,“ skonštatoval M. Galajda a doplnil: „V slovenskej lige je veľa dobrých hráčov, na ktorých sa oplatí prísť pozrieť. Musíme zlepšiť imidž súťaže, marketing, komunikáciu s fanúšikmi aj médiami. Je to práca na niekoľko rokov.“
Podľa Adriána Guľu by malo ísť o spoločné úsilie začínajúce sa prácou s mládežou a jasnými pravidlami pre všetkých. „Možno sa mýlim a bude stačiť vybudovať nové štadióny. Skôr si však myslím, že musíme vybudovať novú identitu slovenského futbalu. A to bude krvopotná robota,“ dodal kormidelník MŠK Žilina.