BRATISLAVA 16. júna (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť (NDS) odklepla firme Váhostav v dodatku zmluvy šesť miliónov na zasypanie jám, z ktorých ťažili štrk pri výstavbe diaľnice.
Informovala o tom TV Markíza vo svojom večernom spravodajstve. Ako televízia informuje ďalej, objavila sa firma, ktorá by to vedela urobiť ani nie za polovicu. Je však vraj nevyhovujúca.
Konzorcium firiem vedené Váhostavom postavilo jeden úsek diaľnice Sverepec – Vrtižer. Štrk potrebný na stavbu vyťažili z jám v Považskom Podhradí. Aj keď sa výstavba diaľnice skončila už dávno, jamy ostali nezasypané. Váhostav tvrdí, že povinnosť zakopať jamy v zmluve nemali a ani za to vraj nedostali zaplatené.
„Nie, tieto zemníky sme nemohli zakopať na základe pôvodnej zmluvy, pretože sa nad nimi neuvažovalo,“ povedal pre TV Markíza hovorca Váhostavu Rastislav Paďha. Zasadla preto komisia na riešenie sporov.
Arbiter, na ktorom sa Národná diaľničná spoločnosť s Váhostav dohodli, rozhodol, že „z rozhodnutia komisie vyplýva, že práce na zemníku neboli súčasťou pôvodnej zmluvnej ceny.“ Preto vznikol podľa informácií TV Markíza dodatok.
Vyplýva z neho, že za meter kubický zeminy dostane Váhostav viac ako 15 eur, čo celkovo činí maximálne okolo šesť miliónov eur. Samotný Váhostav si na prácu najal inú firmu, tvrdí TV Markíza a dopĺňa, že z akceptačného listu vyplýva, že tá je to ochotná urobiť za 5,5 eura na meter. Teda dohromady za niečo vyše dvoch miliónov eur.
Váhostav napokon s touto firmou pracovať nebude. Po podpise zmluvy s NDS sa podľa TV Markíza zmenili podmienky a firma je už nevyhovujúca. „Sme nemohli už akceptovať pôvodne nami vybranú firmu, pretože nespĺňala technické parametre, ktoré sú určené v tejto zmluve,“ vysvetlil opäť hovorca firmy.
Presné podmienky sa TV Markíza nepodarilo zistiť. Situácia sa vyriešila dodatkom. „Komisia rozhodla, že povinnosť uskutočniť zásyp zemníka tvorí súčasť zmluvy a teda zhotoviteľ má povinnosť alebo právo predmetné práce zrealizovať,“ znela odpoveď NDS. Zmluvná cena okolo šiestich miliónov je maximálna. Štát zaplatí Váhostavu iba za to, čo reálne urobí.