BRATISLAVA 5. augusta (WEBNOVINY) – Mýto by sa malo platiť na nových šiestich úsekoch ciest I. triedy na západe, severe i východe Slovenska v dĺžke vyše 225 kilometrov (km).
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. priznala, že sa uvažuje o rozšírení spoplatnenia na ďalších hlavných cestách v uvedenej dĺžke, neuviedla však, na ktorých úsekoch.
Podľa diaľničiarov ide o úseky so značným podielom ťažkej tranzitnej dopravy.
Navrhované úseky na spoplatnenie
Automobily nad 3,5 tony podľa informácií agentúry SITA môžu v budúcom roku platiť mýto navyše na cestách I. triedy č. 51 Nitra – Levice – Hontianske Nemce (58,3 km), č. 75 Nové Zámky – Šarovce – Dolné Semerovce (53,6 km), č. 70 Dolný Kubín – Kraľovany (11,2 km), č. 18 Vranov nad Topľou – Hanušovce nad Topľou – Lipníky (25,3 km), č. 15 Vranov n/T – Domaša – Stropkov (35,6 km) a č. 79 Vranov n/T – Hriadky – Trebišov – Slovenské Nové Mesto (41,5 km).
Vyplýva to z návrhu, o ktorom ministerstvo dopravy a NDS nedávno už rokovali s dopravcami. Rezort dopravy potvrdil, že o prípadnom rozširovaní spoplatnenia, ale aj zmenách v sadzbách mýta sa rokuje.
Dĺžka šiestich navrhovaných úsekov hlavných ciest na platenie mýta predstavuje vyše 225 km v extravilánoch, teda v nezastavaných častiach. Celkovo sú tieto úseky totiž dlhé okolo 290 km.
V intravilánoch miest a obcí sa mýto zatiaľ neplatí. Po novom by malo byť spoplatnené využitie diaľničných úsekov aj na území Bratislavy, ale iba pre tranzitnú dopravu.
O spoplatnení sa stále rokuje
Podľa informácií agentúry SITA sa uvažuje o platení mýta aj na úsekoch v intravilánoch miest a obcí.
„Národná diaľničná spoločnosť pripravuje v spolupráci s ministerstvom dopravy komplexný balík úprav systému elektronického výberu mýta. Navrhované úpravy sú predmetom rokovaní rôznych pracovných skupín, preto sa k otvoreným otázkam nebudeme vyjadrovať,“ povedal pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík. Dodal, že podrobnosti neuvedú, pokiaľ nedosiahnu úplnú dohodu o zmenách v mýte na úrovni ministerstva.
Rezort dopravy potvrdil, že v súčasnosti sa končí príprava návrhu nového zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. „Zmeny v sadzbách mýta a prípadné rozširovanie spoplatnenia sú predmetom diskusií. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že zmena sadzieb mýta by mala viac zohľadňovať princíp užívateľ platí a znečisťovateľ platí,“ informovalo agentúru SITA ministerstvo.
O konkrétnych podrobnostiach je podľa rezortu zatiaľ predčasné hovoriť, s dopravcami a samosprávami však o tejto téme rokuje.
Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia v rámci prípravy nového zákona o výbere mýta považuje za prioritu úpravu výšky sadzieb s väčším zohľadnením nových automobilov pred starými. V niektorých európskych krajinách, kde funguje výber mýta, napríklad v Nemecku, Českej republike či Rakúsku, podľa združenia ekologické vozidlá platia oveľa menej ako staré autá v najnižšej kategórii. „Rozdiel sadzieb sa v týchto štátoch pohybuje až okolo 70 %, u nás je 2 – 4 %. Trváme na tom, aby boli predložené sadzby, ktoré budú niekde pri takýchto percentách rozdielu,“ povedal pre agentúru SITA generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich.
Dopravcovia majú výhrady voči rozširovaniu platenia mýta na ďalších šiestich úsekoch ciest I. triedy v dĺžke 225 kilometrov. „Sú to cesty, ktoré nie sú súbežné, čo by sme ešte ako tak prijali, aby sa neobchádzali spoplatnené úseky. Nie sú to žiadne nové cesty,“ uviedol Reich s tým, že aj o tom budú na ministerstve dopravy ešte rokovať. „Nie je to najväčší problém, ale aj napriek tomu si myslíme, že spoplatnenie ciest I. triedy by sa malo robiť len na úsekoch, ktoré sú nové, ak ich niekto obchádza a nielen preto, že sa tam zvýšila intenzita dopravy,“ dodal zástupca ČESMAD-u.
Dopravcovia by podľa Reicha neboli proti tomu, keby sa mýto platilo na všetkých cestách, vrátane komunikácií II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávnych krajov. V takom prípade by však žiadali automatické zrušenie dane z motorových vozidiel, ktorú platia v rozdielnej výške za „dvojky“ a „trojky“ v jednotlivých krajoch. Pripravovaný návrh zákona o dani z motorových vozidiel počíta s tým, že poplatky by mali byť jednotné vo všetkých krajoch.
ČESMAD chce tiež dosiahnuť primerané zníženie výšky tejto dane o príslušný podiel podľa toho, na koľkých cestách je zákaz vjazdu pre kamióny. „Ak nemôžeme jazdiť, treba znížiť daň o toľko percent, koľko je menej prejazdných ciest,“ navrhol Reich. Na cestách II. a III. triedy v regiónoch sa podľa neho pripravuje ďalšie rozšírenie zákazu vjazdu pre ťažké nákladné automobily.
Krajské a miestne samosprávy, ale aj obyvatelia miest a obcí, cez ktoré regionálne cesty vedú, sa pravidelne sťažujú na zvýšenú nákladnú dopravu, poškodzovanie komunikácií, ako aj jej nepriaznivý vplyv na život v obydliach vedľa týchto ciest. Automobily podľa nich jazdia po cestách II. a III. triedy niekedy aj preto, aby sa vyhli plateniu mýta na spoplatnených cestách.