BRATISLAVA 22. marca (WebNoviny.sk) – Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) predpokladá v tomto roku odovzdať do užívania dva úseky rýchlostnej cesty R2 pri Bánovciach nad Bebravou a Zvolene.
Úsek R2 Ruskovce – Pravotice v polovičnom profile a dĺžke 9,6 kilometra by mal začať slúžiť motoristom v septembri a R2 Zvolen, východ – Pstruša v dĺžke 7,85 km v novembri. Tieto úseky mali byť podľa plánov hotové v máji, resp. júli tohto roka. O plánovanom odovzdaní oboch úsekov R2 v nových termínoch informoval v utorok podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ NDS Pavol Kováčik na Cestnej konferencii 2016 v Bratislave.
Na predĺženie stavby R2 pri Bánovciach mali vplyv zosuvy pôdy a pri Zvolene rozšírený archeologický prieskum, opakované nálezy pyrotechniky na hlavnej trase a projektové úpravy.
V tomto roku v októbri mala byť pôvodne ukončená aj výstavba úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile a dĺžke 12,3 km. Tento úsek mal byť odovzdaný do užívania spoločne s nadväzujúcim úsekom D3 Skalité – hranica Slovenska a Poľska tiež v polovičnom profile a dĺžke 3,2 km. Zmluvný termín však ani v tomto prípade podľa všetkého nebude dodržaný. „Nastali objektívne skutočnosti, problémy s geológiou, boli zosuvy,“ zdôvodnil pre agentúru SITA Kováčik predĺženie lehoty výstavby úseku D3 Svrčinovec – Skalité. Nový predpokladaný termín je začiatok budúceho roka.
Na základe nových požiadaviek Európskej komisie v súvislosti s prípravou výstavby úseku R5 Svrčinovec – hranica s Českou republikou (2 km) musí byť navyše doplnené kumulatívne posudzovanie vplyvov na životné prostredie a z toho vyplývajúce úpravy projektu. „Tieto všetky okolnosti a tiež nové, náročnejšie bezpečnostné skúšky tunela, ktoré budú trvať dva mesiace, s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobia predĺženie lehoty výstavby D3 do začiatku roka 2017,“ predpokladá Kováčik. „S istotou už vieme, že to v roku 2016 nebude. Sú to objektívne skutočnosti, ktoré nastali, a analyzujeme ich dopad na skutočnú lehotu výstavby,“ uviedol. Na zmluvnú cenu by to nemalo mať vplyv, keďže na tieto prípady je určená desaťpercentná rezerva v zmluvnej cene.
Výstavba R2 Ruskovce – Pravotice začala v roku 2014, zmluvná cena je 88,18 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Zhotoviteľom je spoločnosť Inžinierske stavby, a.s. Košice. Úsek R2 Zvolen, východ – Pstruša je vo výstavbe od leta 2014. Španielsko-slovenské združenie v zložení Corsán-Corviam Construcción, S. A. a Chemkostav IS, s. r. o. Michalovce sa zaviazalo cestu postaviť za 82,33 mil. eur bez dane.
S výstavbou D3 Svrčinovec – Skalité sa začalo ešte v októbri 2013. Združenie stavebných spoločností na čele s Váhostavom – SK, a.s., (ďalšími členmi sú Doprastav, a.s., Strabag, s. r. o. a Metrostav, a.s.) majú diaľnicu postaviť za zmluvnú cenu 329,88 mil. eur bez dane. Na úseku budú jednorúrové tunely Poľana (898 metrov) a Svrčinovec (420 metrov), ako aj vyše dvadsať mostov. Diaľnica povedie ponad hlboké údolia. Most Valy bude najvyšší v krajine s 84 metrami, ďalšie štyri mosty budú vysoké 58, 57, 56 a 47 metrov.