Nemci a Číňania jazdia na slovenských autách

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Peugeot
Peugeot Foto: SITA/AP
Volkswagen Golf Mk.7
Foto: Volkswagen

BRATISLAVA 21. septembra (WEBNOVINY) – Šestinu slovenského exportu v prvom tohtoročnom polroku tvoril vývoz osobných automobilov a iných motorových vozidiel.

Z celkovej hodnoty vyvezeného tovaru v objeme 30,6 mld. eur tvoril vývoz automobilov podľa analýzy Poštovej banky 5,3 mld. eur.

„V hodnotovom vyjadrení najviac áut smerovalo do Nemecka 16,3 %, nasledovala minuloročná jednotka Čína s podielom 13,9 % a v tesnom závese Francúzsko s podielom 13,2 %,“ informujú analytici Poštovej banky.

Slovenský export je obmedzený

Viac ako polovica celkového objemu vývozu v prvom polroku bola pritom koncentrovaná iba do 13 najvýznamnejších exportných položiek. Opäť sa tak podľa analytikov potvrdila výrazná koncentrácia slovenského exportu na niekoľko málo odvetví. Silná koncentrácia exportu je pritom zjavná aj z teritoriálneho hľadiska.

„V prvom polroku 2012 smerovalo takmer 84 % nášho vývozu do krajín európskej 27-čky,“ uvádza Poštová banka. Najväčšími odberateľmi Slovenska pritom zostali Nemci s 21,3-percentným podielom z celkového exportu. Nasledovali Česi s 13,8 % a Poliaci so 7,5-percentným podielom.

Pod nárast vývozu automobilov zo Slovenska sa podpísal aj rastúci dopyt z Číny. „Zatiaľ čo podiel Nemecka a Francúzska na vývoze automobilov slovenskej produkcie je viac-menej stabilný, nástup Číny ako nášho obchodného partnera v tomto odvetví je neprehliadnuteľný,“ uvádzajú analytici.

Vyváža sa najmä elektronika

Kia Motors
Foto: SITA/AP

Podiel Číny je v súčasnosti šesťnásobne vyšší ako pred piatimi rokmi. Kým totiž v prvom polroku 2007 do Číny smerovalo len 2,3 % vyvezených automobilov, v tomto roku to už bolo takmer 14 %.

Približne dvanástinu slovenského exportu majú „na svedomí“ výrobcovia elektroniky. Nie nadarmo sa tak podľa analytikov Poštovej banky radia popri automobilkách k ťahúňom slovenskej ekonomiky.

V prvej polovici roka 2012 sa zo Slovenska vyviezli monitory, projektory či televízory v hodnote 2,5 mld. eur, z čoho viac než pätina smerovala na nemecký trh. Poradie troch najlepších slovenských exportných položiek uzatvárajú spracované ropné oleje, o ktoré prejavujú záujem predovšetkým odberatelia zo susedných krajín.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia