Štyridsať vozňov rady Bdmpeer a Bmpper Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) dostane novú informačnú výzdobu. Originálna dizajnová mapa slovenskej železničnej siete, vytvorená dizajnérom Ondrejom Jóbom v spolupráci s občianskym združením Čierne diery, obsahuje všetky trate našich vlakov i s názvami ich staníc.
„Našim cestujúcim sa snažíme spríjemňovať každú jazdu vlakom. Unikátna „metro“ Mapa slovenských železníc bude vo vybraných vlakoch plniť nielen informačný, ale aj umelecký účel. Dúfame, že týmto kreatívnym krokom nášho oddelenia marketingu prispejeme k inšpirácii cestujúcich, ktorí sa na základe mapy rozhodnú spoznať vlakom aj iné zákutia Slovenska,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
Nakresliť a poskladať celú sieť zabralo jej autorovi Ondrejovi Jóbovi niekoľko týždňov intenzívnej práce. Vo svojom blogu napísal: „Bolo to ako skladať puzzle, pričom prácu som si dobrovoľne skomplikoval aj niekoľkými podmienkami, ktoré som chcel dodržať: všetky uzly zachovávajú smerovanie tratí, stanice sú na trati rozmiestnené v rovnomerných rozostupoch, názvy staníc neprekrývajú iné objekty v mape, rieky pramenia a ústia tam, kde majú, a taktiež tečú po správnej strane železničných tratí. Napriek všetkým týmto podmienkam sa podarilo dodržať relatívnu geografickú presnosť. V mape sú nakreslené všetky rieky s dĺžkou nad 100 kilometrov, ale aj rieky, podľa ktorých sú pomenované obce a ich stanice. Okrem iných: Úľany nad Žitavou, Mníšek nad Hnilcom, Rimavské Zalužany, Krásno nad Kysucou, Košťany nad Turcom, Medzibrodie nad Oravou, Modra nad Cirochou a Streda nad Bodrogom.“
ZSSK už dlhšie uvažovala o využití voľných plôch vo vybraných vozňoch 2. triedy Bdmpeer a Bmpeer, ktoré majú dostatočné miesto pre ďalšiu „výzdobu“. Pôvodne zamýšľala umiestniť na plochu zaujímavé fotografie s odkazom na železničnú dopravu a jej prínos pre ekológiu. No nevypísanú súťaž nakoniec vyhrala Mapa slovenských železníc od Čiernych dier, ktoré dlhodobo odkrývajú zabudnuté miesta Slovenska. Autor dizajnu vyšiel ZSSK v ústrety a jemne celý vizuál upravil podľa jej potrieb.
„Súčasťou aktivít združenia Čierne diery je aj tvorba zberateľských grafík, ktoré sa stali hitom a prebrala ich do svojej zbierky Slovenská národná galéria. Popri grafikách vznikajú aj mapy technických pamiatok v jednotlivých krajských mestách Slovenska. Takto vznikla aj Mapa slovenských železníc s dizajnom Ondreja Jóba, ktorá je inšpirovaná mapou newyorského metra z roku 1972 od Massima Vignelliho. Grafiky Čiernych dier sa bežne vypredávajú do 5 minút, ale obľúbený vizuál Ondreja Jóba bude dostupný všetkým na celom Slovensku, s využiteľnosťou pre základnú orientáciu v železničných linkách,“ vysvetľuje člen združenia Matej Lipták.
Prvé stretnutie autora a zástupcov železníc prebehlo koncom roka 2019, grafika bola pripravená v priebehu februára. Pandémia koronavírusu projekt mierne spomalila, reálny polep sa tak začal realizovať až 29. 7. a potrvá cca tri týždne. Logistika je náročná, keďže vozne, v ktorých majú byť mapy nalepené, jazdia denne po Slovensku. Treba vždy počkať na vhodnú chvíľu, keď sú odstavené na dezinfekciu, upratovanie či údržbu. Veľkoplošná Mapa slovenských železníc od Čiernych dier sa objaví aj v školiacom stredisku ZSSK Martin Priekopy.
Náklady na polep spolu s autorskými honorármi nepresiahnu 4500 eur. Svoj honorár sa združenie rozhodlo venovať na oživenie kaštieľa v Jelšave.
Informačný servis