BRATISLAVA 20. mája (WEBNOVINY) – Väčšina novinárov na Slovensku by si mala uvedomiť, že novinárčina je aj hľadanie pravdy a súvislostí. „Ale, nie všetko, čo si novinár myslí, je pravda,“ v súvislosti so Svetovým dňom masmédií to pre agentúru SITA povedal predseda Správnej rady IPI Slovensko (International Press Institute, Medzinárodný tlačový inštitút) Pavol Múdry.
Média by mali ísť po veci, nie po osobách
To, čo by podľa Múdreho mohli médiá veľmi rýchlo zlepšiť, je „skutočne ísť po veci a nie po osobách. Veľmi často sa stáva, že máme osobu, ktorú si vyberieme a tú médiá zlikvidujú, alebo sa snažia zlikvidovať, miesto toho, aby išli po podstate veci“. Celosvetový trend, po ktorom IPI volá, je „viac zodpovednosti, viac vysvetľovania svojmu čitateľovi, čiže väčšia orientácia na čitateľov a menšia orientácia na subjekty politiky alebo biznisu“.
Napriek znevažovaniu médií v rôznych politických kruhoch nielen na Slovensku nadobúdajú médiá väčší a väčší význam a preto sa vyžaduje aj ich väčšia kvalita. V prípade pomerov na Slovensku podľa Múdreho platí, že „máme síce najlepšie médiá, aké sme kedy mali, ale je otázka, s čím to porovnávame“.
Tvrdí, že si vie predstaviť podstatne lepšie médiá na Slovensku, záleží to však od pracovných podmienok novinárov, od vzdelávania novinárov a od ochoty novinárov niesť zodpovednosť za to, čo napíšu. „Nezdá sa mi žurnalistika typu – hľadám si nepriateľa a potom robím žurnalistiku, čo je na Slovensku dosť bežné,“ myslí si Pavol Múdry.
Novinári si majú presadiť svoj spôsob práce
Keď sú novinári dosť silní, aby sa sporili s vydavateľom alebo majiteľom o tom, čo má majiteľ robiť, tak by mali byť aj takí silní, aby si presadili svoj spôsob práce, konštatoval pre SITA Múdry k potrebe lepších pracovných podmienok pre novinárov. Neverí, že by niektorý vydavateľ nebol ochotný diskutovať so silnou novinárskou skupinou vo vlastnom médiu, keby prišli s tým, že potrebujú zlepšiť podmienky.
„A ja nehovorím, že je to len o peniazoch, je to aj o tom, či majú viac času na svoju prácu, či ju môžu dôkladne robiť.“ Za podstatné považuje, aby novinári prijali zásadné novinárske pravidlo – dôslednú kontrolu štyroch očí, vnútornú oponentúru editora, ktorý bude kontrolovať, či veci, ktoré publikujú, majú aj podložené, nielen jazykovú korektúru.
Šéf slovenskej pobočky Medzinárodného tlačového inštitútu zároveň považuje za problém selekciu politických subjektoch médiami. „Médiá volajú po nových tvárach v politike, ale nedajú im priestor. Riadia sa prieskumami verejnej mienky a kto nemá tri percentá, sa neobjaví v médiách,“ konštatuje a dodáva, že ak chceme nové tváre v politike, tak ich treba aj mediálne budovať.