Nový COVID automat je teoreticky dobrý nápad. Prax však robí starosti fitness centrám a reštauráciám

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Koronavírus, reštaurácia
Uplatňovanie nového covid automatu v praxi ešte nie je jasné. Foto: archívne, SITA/AP

Letnú pohodu, pre ktorú sú typické nízke počty infikovaných či minimálne opatrenia, narušilo prijatie nového COVID automatu. Ten má začať platiť od 16. augusta.

Začiatok nového týždňa tak prinesie nový režim, v ktorom sa už bude posudzovať situácia na úrovni jednotlivých okresov. V praxi to znamená, že by už nemal prísť celoslovenský lockdown či plošné zatváranie škôl.

Slobodná voľba pre prevádzky

Novinkou je aj možnosť voľby režimu fungovania pre podniky, organizátorov spoločenských akcií či cirkvi. Prvou možnosťou je obsluha iba očkovaných klientov, pri ktorej by mali platiť najmiernejšie opatrenia.

Podniky však môžu otvoriť aj pre skupinu OTP, ktorú tvoria očkovaní, testovaní a ľudia, ktorí ochorenie už prekonali. Môžu sa tiež rozhodnúť, že budú obsluhovať všetkých.

V takom prípade však pre nich budú platiť najprísnejšie opatrenia, napríklad budú mať otvorené len terasy.

Ekonómovia súhlasia, vidia však aj problémy

Tento princíp pritom považujú ekonómovia za správny. Napríklad podľa Martina Reguliho z Nadácie F. A. Hayeka si tak podniky môžu slobodne vybrať vlastný režim pre zákazníkov.

„Predpokladám, že k výraznejším výkyvom pracovných miest by už nemalo dochádzať z dôvodu tejto úpravy,“ uviedol Reguli pre SITA.sk.

Takto nastavený COVID automat by tiež podľa Dušana Zachara z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy mohol zvýšiť záujem o očkovanie.

Jeho kolega Peter Goliaš však okrem súhlasného stanoviska upozorňuje aj na možné problémy, ktoré táto úprava môže priniesť. Najmä na zložitosť automatu, ktorá môže viesť k tomu, že ľudia pravidlám nebudú rozumieť.

Neznalosť pravidiel, ale aj súčasná napätá situácia potom môžu viesť ku konfliktom medzi prevádzkovateľmi a nezaočkovanými zákazníkmi, ktorí budú chcieť dané služby využívať.

Problém s permanentkami či rezerváciami

Práve ich sa obáva predseda Únie fitness centier Slovenska, Pavel Kiceľ. Upozornil napríklad aj na to, že nie je známe, ako sa bude riešiť situácia s permanentkami.

Fitness centrá na rozdiel napríklad od kaderníctiev nemôžu zákazníkovi povedať, že pokiaľ sa nepreukáže očkovacím preukazom alebo testom, tak ho neobslúžia.

Ten zákazník sa na vás pozrie a povie, že má zaplatenú štvrťročnú permanentku, ktorú mu my nechceme dodať,“ upozorňuje Kiceľ. Sám pritom netuší, ako si s tým poradia jednotlivé prevádzky.

Podobný problém majú aj hotely alebo iné ubytovacie zariadenia, v ktorých ešte stále prebieha letná sezóna. V rámci nej má mnoho turistov rezervované svoje pobyty a dovolenky.

Ak by sa podmienky zo dňa na deň zmenili, došlo by k zbytočnému chaosu, stornám a ekonomickým škodám, ktorým sa dalo predísť,“ upozornil Marek Harbuľák, generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS).

Reštaurácie ľudí kontrolovať nebudú

Problémy s COVID automatom majú aj reštaurácie. „Nové pravidlá nám zase zoberú zákazníkov, to je jasné a neodškriepiteľné,“ uviedol za Iniciatívu Zachráňme gastro! Ján Laš.

Upozornil hlavne na to, že reštaurácie nemajú dostatok zamestnancov, čas a ani peniaze na to, aby kontrolovali, či sú alebo nie sú ich hostia zaočkovaní.

Práve kontrola dodržiavania opatrní je kameňom úrazu aj podľa ekonómov. „Veľmi sa obávam toho, že dané opatrenia budú iba virtuálne, na úrovni ceduľky, bez reálneho kontrolovania,“ uviedol Michal Páleník z Inštitútu zamestnanosti.

Dodržiavanie opatrení vo vyhláškach Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky (ÚVZ SR) je pritom v kompetencii odborných pracovníkov regionálnych úradov. Tí si podľa hovorcu ÚVZ SR Mareka Eliáša svoju úlohu plnia priebežne. „Ide pritom o tisícky vykonaných kontrol každý mesiac. V júni to bolo takmer 5-tisíc vykonaných kontrol prevádzok a hromadných podujatí,“ uviedol pre Webnoviny Eliáš.

Detaily sa budú dolaďovať

Ako to teda nakoniec bude v reštauráciách, hoteloch či iných prevádzkach v praxi vyzerať, ešte nie je isté.

AHRS už totiž požiadala hlavného hygienika o to, aby účinnosť nových vyhlášok, prostredníctvom ktorých by sa COVID automat mal uplatňovať, posunul najskôr na 1. septembra.

Aj iniciatívu Zachráňme gastro! čaká vo štvrtok 12. augusta stretnutie na ministerstve zdravotníctva o nových pravidlách a ich aplikácii.

K ich lepšiemu zavedeniu do praxe by pritom podľa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR pomohlo, ak by podnikateľom nezvyšovali náklady a štát by o ich presnej podobe včas informoval.

„Vďaka pravidelnej výmene informácií sa firmy dokážu včas pripraviť na to, čo ich čaká, pričom vzájomnou spoluprácou dokážeme odstrániť množstvo problémov ešte v zárodku,“ uviedla jej hovorkyňa Miriam Filová.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Dušan ZacharJán LašMarek EliášMarek HarbuľákMartin ReguliMichal PáleníkMiriam FilováPavel KiceľPeter Goliaš
Firmy a inštitúcie Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS)AZZZ Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SRINEKO Inštitút pre ekonomické a sociálne reformyIniciatíva Zachráňme gastro!IZ Inštitút zamestnanostiNadácia F.A. HayekaÚnia fitness centier SlovenskaÚVZ SR Úrad verejného zdravotníctva SRWebnoviny.sk