BRATISLAVA 8. marca (WEBNOVINY) – Obmedziť masové vzdelávanie na druhom stupni vysokých škôl, teda na magisterskom či inžinierskom stupni. Aj to odporúča v správe o činnosti za minulý rok Akreditačná komisia (AK), ktorá je poradným orgánom vlády SR. „V mnohých študijných programoch zavedenie dvojstupňového štúdia neprinieslo zlepšenie kvality vzdelávania, skôr opak je realitou,“ uvádza sa v správe AK. Jedno z riešení pri zvyšovaní kvality vidí komisia v bakalárskych programoch orientovaných prioritne na prax, ktoré by už na druhom stupni nepokračovali.
Absolventi takýchto uzavretých bakalárskych programov by nemali priamy prístup na vyšší stupeň vzdelávania. Zároveň by to pri teórii mali o niečo jednoduchšie ako študenti pokračujúci v magisterskom či inžinierskom štúdiu. Podľa AK by sa mali v právnych normách premietnuť návrhy, ktoré by viedli k uznaniu uplatnenia absolventov z prakticky zameraného bakalárskeho vzdelávania, čo nemá pokračovanie.
Regulácia pomocou zákona
„Podpora rozvoja profesijne orientovaných programov je z nášho pohľadu dôležitá aj v ďalšom programovacom období a máme záujem sa na ňu zamerať aj pri zmene systému financovania vysokých škôl,“ reaguje ministerstvo školstva. Rezort očakáva od Akreditačnej komisie návrh kritérií pre prakticky zamerané programy. Je však na zváženie, či sa má zákonom regulovať prístup na vyšší stupeň vzdelania, upozorňuje hovorca rezortu školstva Michal Kaliňák.
„Nateraz sa skôr domnievame, že takáto regulácia by mala byť zabezpečená v rámci prijímacieho konania na štúdium vyššieho stupňa a pri dobre nastavených profesijne orientovaných programoch ani nebude potrebná,“ dopĺňa. Rezort totiž očakáva, že absolventi programov zameraných na prax sami uprednostnia zamestnanie pred pokračovaním v štúdiu.
Zaostávame za úniou aj svetom
Akreditačná komisia vo svojej správe upozorňuje, že na Slovensku je veľký počet vysokých škôl a mnohé z nich majú nízku úroveň vedecko-výskumnej základne. „Ich existencia sa odvodzuje od vysokého počtu prijímaných študentov, bez ohľadu na kvalitu poskytovaného vzdelávania,“ tvrdí komisia. Aby sa zlepšila ich kvalita, malo by sa podľa AK odstrániť financovanie podľa počtu študentov či zvýšiť percento HDP na podporu vedy a výskumu.
„Slovensko zaostáva v podpore vedy a výskumu v porovnaní s krajinami EÚ a krajiny EÚ zaostávajú za USA a Japonskom,“ upozorňuje AK. Vláda SR ešte v novembri schválila Stratégiu výskumu a inovácií pre inteligentnú špecializáciu SR do roku 2020. Jedným z jeho cieľov je aj nárast výdavkov na výskum a vývoj do roku 2020 na 1,2 percenta HDP, reaguje rezort školstva. Ministerstvo zároveň pripravuje nový systém financovania vysokých škôl.
„Za dôležité považujeme, že Akreditačná komisia má možnosť prostredníctvom kritérií akreditácie nastaviť podmienky vstupu pre poskytovateľov vysokoškolského vzdelávania a tým prirodzene regulovať počet poskytovateľov vysokoškolského vzdelávania s ohľadom na kvalitatívne požiadavky a potreby personálneho zabezpečenia,“ uvádza ministerstvo školstva.