POPRAD 10. augusta (WEBNOVINY) – Historická električka Kométa odviezla v piatok po dvoch rokoch prvých cestujúcich.
Prvú slávnostnú jazdu električky, ktorá má za sebou rozsiahle opravy, zo Starého Smokovca do Tatranskej Lomnice si nenechali ujsť desiatky milovníkov histórie, ale i bežných návštevníkov Vysokých Tatier.
„Tie pocity sú úžasné, že sme konečne s cestujúcimi vyrazili na trať. Pokúšali sme sa o to už viackrát, ale stále nás naša Kométa v niečom prekvapila. Dnes už je 100-percentne pripravená voziť návštevníkov Vysokých Tatier,“ uviedol po prvej jazde Kométy Ján Sabaka z Veterán klubu železníc Poprad.
August je podľa Sabaku pre Kométu príznačný. „15. augusta 2010 nás trafil blesk. 11. augusta dostala skrat na trakčných motoroch. V auguste 2012 odišla do opravovní vo Vrútkach. Teraz, 9. augusta 2013 je konečne späť na trati,“ priblížil najvýznamnejšie udalosti spojené s Kométou za posledné dva roky. Posledné dva roky boli podľa Sabaku veľmi tŕnisté, špinavé, ťažké, spojené s množstvom peňazí, brigádnických hodín či sebazapierania. Asi najťažšia bola práca s ľuďmi. „Nebol problém dať dokopy železá, ale bolo často problém zvoliť správnu cestu. Nakoniec sa to podarilo,“ uviedol Sabaka.
Obrazom: Slávnostná prvá jazda opravenej Kométy
Kométa po 30 rokoch
Veľkú radosť z oživenia tatranskej legendy má prednosta Veterán klubu železníc v Poprade Jaroslav Vančo, ktorý je už druhýkrát pri oživení Kométy. „Mám zvláštne pocity, pretože sa chová trochu inak. Všetko je ešte surové, má iný zvuk, inak stoná, čiže sa musím naučiť s ňou žiť,“ opísal pocity po prvej jazde Vančo. Prvýkrát s ňou podobné chvíle zažíval ešte v 80-tych rokoch, kedy ju po troch rokoch prác prvýkrát uviedli do prevádzky ako atrakciu pre turistov.
Vtedy pomohli Kométe filmári, ktorí natáčali vo Vysokých Tatrách seriál Rodáci a do jednej zo scén potrebovali historickú električku. Aj pre samotného Jaroslava Vanča bolo asi najzložitejšie obliecť sa do kravát a oblekov a oslovovať sponzorov a zháňať peniaze na opravu električky. „Tento boj však bol víťazný,“ povedal Vančo, ktorý riadil Kométu na jej prvej jazde aj teraz.
Oprava bola veľkou investíciou
Priame investície do opráv Kométy boli viac ako 60 000 eur. Spolu s nepriamymi nákladmi odhaduje Ján Sabaka celkovú výšku investície do opravy električky na 100 000 eur. Po oprave má Kométa novú „bleskoistku“, ktorá zlyhala už pred dvoma rokmi a následkom bolo poškodenie trakčného motora.
Dodávateľom tejto bleskoistky je firma, ktorá pred 100 rokmi skonštruovala aj motor pre električku. Ján Sabaka si osobitne váži rekonštrukciu brzdového systému. „Dnes je prvoradá predovšetkým bezpečnosť cestujúcich. Všetko môže vyzerať historicky, ale brzdy musia byť nové, kvalitné,“ dodal Sabaka. Kométa spolu jedným vozňom dostala aj nový náter, ktorý je veľmi podobný tomu, aký električka mala po svojom uvedení do
Jazdiť bude v nedele pre 80 ľudí
Po dnešnej prvej slávnostnej jazde historickej Kométy sa na ňu môžu tešiť aj bežní návštevníci Vysokých Tatier. Prvú jazdu bude mať Kométa už túto nedeľu 11. augusta. Ďalšiu jazdu majú naplánovanú o týždeň. Členovia veterán klubu chcú jazdiť s Kométou v pravidelnom režime, ale keďže tieto jazdy robia vo svojom voľnom čase, najčastejšie budú môcť návštevníci stretnúť Kométu na koľajniciach v nedeľu, kedy povozí všetkých záujemcov.
Kapacita súpravy je 80 miest. Zvlášť v horúcom lete ocenia cestujúci jazdu v otvorenom vozni, tzv „letniaku“. Podrobnosti o jednotlivých jazdách historickej Kométy nájdu záujemcovia na internetovej stránke www.tatranskakometa.sk.
Električku Kométa vyrobili v roku 1912 v budapeštianskej firme Ganz. Dodávateľom motora bola vtedajšia firma Siemens-Schuckert. Kométa najskôr slúžila ako poštový vozeň. Neskôr Kométa pomáhala aj pri odhŕňaní snehu na tatranskej železnici. Odhŕňaný sneh tvoril za električkou chvost, ktorý pripomínal kométu, podľa čoho aj dostala svoje pomenovanie. Z prevádzky bola vyradená v roku 1977.
V roku 1983 sa Kométy ujali mladí nadšenci železničnej histórie, ktorí začali Kométu opravovať. Prvá jazda zrekonštruovanej Kométy sa uskutočnila v roku 1987. Krátko na to musela Kométa opäť do depa. S príležitostnými jazdami pre turistov a širokú verejnosť začali veteránisti až začiatkom 90-tych rokov. Bez vážnejších porúch slúžila Kométa do roku 2010, kedy ju prvýkrát zasiahol blesk. Toto poškodenie ešte nebolo vážne. Až zásah blesku v roku 2011 Kométu úplne odstavil. Nasledujúce dva roky sa Kométa podrobila omladzovacej kúre.
Video: Slávnostná prvá jazda opravenej Kométy