Od pondelka 1. júla sa na Slovensku zásadne mení ochrana spotrebiteľa. Do platnosti totiž vstupuje úplne nový zákon, ktorý parlament schválil ešte v apríli tohto roka.
Podľa Ministerstva hospodárstva SR ide o zásadnú revíziu spotrebiteľského práva na Slovensku, ktorá prináša vyššiu ochranu spotrebiteľov aj v online prostredí.
Umelo navýšené ceny
Spotrebiteľom predlžuje lehotu na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu z doterajších 14 na 30 dní, ak bola zmluva uzavretá pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti spotrebiteľa alebo pri organizovanom podujatí na predaj a prezentáciu produktov.
Motivovať má taktiež obchodníkov k dobrovoľnému ukončeniu porušovania predpisov a odškodneniu spotrebiteľov, čím sa má dosiahnuť čo najrýchlejšia náprava poškodených práv spotrebiteľov.
Nový zákon tiež zvyšuje ochranu pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi v záujme nalákať spotrebiteľov na zľavu, ktorá však reálne zľavou nie je.
Prináša zároveň zavedenie prostriedkov nápravy pre poškodených spotrebiteľov v prípadoch, ak sa obchodník voči nim dopustí nekalej obchodnej praktiky a zvyšuje informovanosť pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov.
Online prostredie
Nová legislatíva taktiež v online prostredí zlepšuje ochranu pred netransparentným nákupom a falošnými recenziami a garantuje rýchlejšiu nápravu a odškodnenie pre spotrebiteľov.
Zakazuje sa marketing propagujúci tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte, pričom tomu tak nie je, čím rezort hospodárstva reagoval na problém dvojitej kvality tovarov.
Najvýznamnejšie zmeny v prospech obchodníkov zahŕňajú napríklad vypustenie tých povinností, ktoré ich nadmerne zaťažovali, no boli bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov, ako sú vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe alebo vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred.
Druhá šanca
Zákon zavádza taktiež mechanizmus druhej šance, teda viacerých inštitútov smerom k upusteniu od uloženia sankcie alebo zníženiu jej výmery v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech spotrebiteľov.
Realitou budú tiež nové zásady ukladania sankcií s cieľom zabrániť uloženiu likvidačných pokút, sadzby pokút budú určené percentuálnym podielom z obratu obchodníka.