Donedávna si konkurovali v rôznych predstavách o podobe pravidiel verejného obstarávania. Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (nom. Sme rodina) ešte vlani pripravil pôvodný návrh veľkej novely so zámerom zjednodušiť a zrýchliť priebeh verejných obstarávaní.
Bolo to však na úkor transparentnosti, súťaživosti a značného obmedzenia pôsobnosti Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Dokonca to bolo aj v rozpore s hlavnými záväzkami súčasnej vládnej koalície v tejto oblasti v jej programovom vyhlásení.
ÚVO na čele s predsedom Miroslavom Hlivákom vo vlastnej novele, naopak, navrhoval posilnenie svojej nezávislosti pri kontrole verejných zákaziek či zavedenie profesionalizácie vo verejnom obstarávaní v podobe odborných garantov a so zachovaním verejnej kontroly.
Pripúšťal tiež uvoľnenie obstarávania pri zohľadnení aktuálnej situácie pre pandémiu koronavírusu.
Po tvrdej kritike nový návrh
Na Holého prvotný návrh zmien sa však následne zniesla veľká verejná kritika s tromi stovkami zásadných pripomienok, vrátane úradu, odborníkov, mimovládnych organizácií.
Výhrady mala aj Európska komisia, proti boli aj dvaja menší koaliční partneri – Sloboda a Solidarita a Za ľudí. Z veľkej revolúcie vo verejnom obstarávaní, ako to avizoval vtedajší premiér Igor Matovič (OĽaNO), napokon nič nebude.
Novela zákona má zrýchliť procesy obstarávania, umožniť to má výnimka zo zákazu uzavrieť zmluvu
Vicepremiér minulý týždeň predložil na pripomienkovanie úplne prepracovanú novelu verejného obstarávania, prekvapujúco spolu s predsedom ÚVO. Z dvoch konkurenčných návrhov tak vznikol kompromisný.
Zahŕňa aj spomínané predstavy úradu pri zachovaní transparentnosti, ako j čiastočné uvoľnenie podmienok pri menších zákazkách či obmedzenie podávania námietok.
Prehodnotením má prejsť domáca úprava pravidiel verejného obstarávania nad rámec európskych predpisov. Zlepšiť by sa mala aj kontrola procesov cez automatizáciu zadávania a vyhodnocovania zákaziek a zabezpečenie efektívneho zberu a analýzy údajov o cenách.
V návrhu zostal napríklad pôvodný zámer na zrušenie rady ako odvolacieho orgánu úradu, proti rozhodnutiam o námietkach bude naďalej možné podať žaloby na súd.
Čo na to mimovládky?
O novom návrhu novely verejného obstarávania a jeho porovnaní s pôvodnou podobou sa pre portál Webnoviny.sk vyjadrili zástupcovia mimovládnych organizácií.
Aktuálna novela podľa projektového koordinátora a predošlého riaditeľa Transparency International Slovensko Gabriela Šípoša ukazuje, že vláda úplne ustúpila od ohlasovaného prístupu „revolúcie“ a nahradila ho evolučnými, postupnými zmenami.
„Pôvodné masívne zvýšenie svojvoľného prideľovania zákaziek až vo výške miliardy eur ročne nahradila zrýchleným elektronickým systémom súťaží pre zhruba 80 miliónov eur v zákazkách oproti doterajšiemu stavu,“ uviedol Šípoš s tým, že túto zmenu vítajú, keďže riziká nárastu korupcie podľa pôvodnej novely boli príliš vysoké.
Súčasný návrh podľa zástupcu mimovládky vcelku mierne zvyšuje rýchlosť zadávania zákaziek, zachováva transparentnosť a mierne znižuje možnosti verejnej kontroly, čo sa zdá ako prijateľný kompromis. Za dobré považuje aj zachovanie kontrolnej úlohy ÚVO, posilnenie aj nezávislosti výberu predsedu úradu.
ÚVO preukázal pri budovaní parku pre Jaguar porušenie zákona, štátna firma MH Invest zvýhodnila Bonul
„Veľa ale napovie až to, ako vlastne bude vyzerať zamýšľaný elektronický systém obstarávania objemovo menších tendrov. A opakovaným problémom týchto návrhov je, že predkladatelia nepredkladajú dopadovú štúdiu svojich zmien,“ poznamenal Šípoš.
Ako dodal, samotné programové vyhlásenie vlády v časti o verejnom obstarávaní hovorilo len všeobecne, pričom aktuálna novela to podľa neho plne rešpektuje.
Popri pozitívach aj výhrady
Upustenie od pôvodnej Holého novely, ktorá otvárala priestor pre korupciu a klientelizmus, oceňuje aj Nadácia Zastavme korupciu. Za pozitívne považuje najmä to, že podlimitné zákazky nebudú vyňaté zo zákona o verejnom obstarávaní.
To by v prípade stavebných prác podľa riaditeľky nadácie Zuzany Petkovej znamenalo, že všetky stavby do 5,3 milióna eur by mohli štát a samosprávy zadávať bez prísnejších pravidiel a verejnej kontroly.
„Oceňujeme tiež zachovanie možnosti podať podnet pre mimovládne organizácie a subjekty, ktoré nie sú účastníkom konania. Holý ustúpil aj zo zmien, ktoré sa týkajú povinnej archivácie dokumentov z verejného obstarávania,“ priblížila Petková.
Lehota archivácie dokumentov zostáva desať rokov, neskracuje sa na päť rokov ako počítal pôvodný návrh. „Dokonca pri zmluvách, ktoré trvajú desať a viac rokov, sa bude dokumentácia uchovávať aj tri roky po ich skončení,“ spresnila riaditeľka nadácie.
Zadávanie zákaziek napriamo má byť podľa ÚVO krajným riešením a nie bežnou praktikou
Navrhované zmeny verejného obstarávania však nie úplne zodpovedajú predstavám mimovládky. Niektoré totiž môžu predsa zúžiť priestor na transparentnosť.
„Zvyšujú sa napríklad limity pre zákazky, o ktoré sa nemusí súťažiť. Pri stavebných zo 180-tisíc eur na 300-tisíc eur. Pri tovaroch a službách zo 70-tisíc na 100-tisíc, ale v prípade samosprávy zo 70-tisíc až na 180-tisíc eur,“ upozornila Petková.
Zároveň dodala, že nebude možné podávať námietky pri stavebných prácach do milión eur, čím sa eliminuje dohľadová činnosť.
Kompromis a dialóg s vládou
Predseda ÚVO oceňuje, že premiér Eduard Heger (OĽaNO) a vicepremiér Holý pristúpili v návrhu novely verejného obstarávania na opatrenia, po ktorých spoločnosť dlho volala.
„Novela prináša zmeny, na ktoré čakajú všetci tí, ktorí so zákonom pracujú. Hovorím o zrýchlení verejných nákupov, keďže po pandémii je potrebné rýchlejšie pustiť peniaze do našej ekonomiky,“ povedal Hlivák vo videu na profile na sociálnej sieti.
Zrýchlenie verejného obstarávania, s ktorým počíta novela, podľa šéfa úradu nejde na úkor celého procesu.
Prvý krok k posilneniu nezávislosti ÚVO
Návrh novely je podľa neho tiež prvým dôležitý krokom pre posilnenie nezávislosti úradu, otvorenej komunikácie a zavedenie profesionalizácie. Označil to za prvý dôležitý úspech spoločnej práce, na čom majú svoj podiel aj kolegovia na úrade.
„Téma verejných nákupov sa stala predmetom verejného záujmu, ktorého sa zastali osobnosti z politického a spoločenského života,“ vyhlásil Hlivák s tým, že vďaka spoločnému úsiliu sa podarilo dosiahnuť kompromis a nastoliť konštruktívny dialóg s vládou.
Verejné zákazky v minulom roku poklesli, znížila sa aj ich hodnota
Zároveň očakáva otvorenú a odbornú debatu v rámci pripomienkového konania, lebo tento zákon je hlavne o odbornosti.
Verejní funkcionári a štát
Predseda úradu tiež reagoval na to, že diskusia o novele verejného obstarávania sa podľa neho zatiaľ zúžila na jediný bod, a to na návrh úradu sťažiť verejným funkcionárom obchodovanie so štátom.
Úrad sa podľa Hliváka pritom neinšpiroval politickými udalosťami posledných dní, keďže uvedený návrh sa stal súčasťou návrhu novely, ktorú zverejnili už vlani v októbri.
„Považovali sme za vhodné, aby táto skutočnosť, ktorá by podľa nás mala byť etickou samozrejmosťou vo verejnom živote, bola natextovaná v zákone,“ podotkol Hlivák.
Úrad tak podľa neho s tým môže pracovať pri svojich kontrolách. „Samozrejme, že sme tým otvorili veľa otázok,“ dodal predseda úradu s tým, že je legitímne sa o nich rozprávať.