Peter, v poslednú júnovú sobotu sa piaty raz v kariére postavíte na štart najslávnejších cyklistických pretekov Tour de France. Na rozdiel od minulých rokov tentoraz ste do poslednej chvíle netušili, či budete v konečnej nominácii. Ako ste tú neistotu prežívali, ako ste ju vnímali?
Keďže do poslednej chvíle som nemal istotu, či na tohoročnú Tour de France pôjdem, s pribúdajúcimi dňami zákonite rástla moja neistota i nervozita. Nebolo to vôbec jednoduché. Päť týždňov som nebol na žiadnych pretekoch, iba som trénoval. Bolo to nezvyčajné, neviem, čo športoví manažéri nášho tímu týmto sledovali, ale verím, že pri konečnej nominácii sa rozhodli správne. Dúfam, že do tímu pre Tour vybrali takých cyklistov, ktorí dokážu splniť ciele, s ktorými ako kolektív na tieto najťažšie cyklistické preteky na svete vlastne ideme.
Hoci vaša nominácia sa rodila na poslednú chvíľu, stihli sme medzi sebou aspoň trochu hovoriť o taktike a stratégii, s ktorou na štart 100. ročníka Tour de France Omega Pharma –Quick Step vlastne pôjde?
Presné úlohy i taktiku na preteky si zadefinujeme až tesne pred štartom. Veď naša deviatka sa dala dokopy až na záverečnom zraze pred spoločným letom. Ciele tímu však poznáme už dávnejšie. Vieme, prečo na Tour ideme. O našom poslaní na francúzskych cestách sme už viackrát tak nezáväzne hovorili. Naším hlavným poslaním je priviesť Marka Cavendisha v rovinatých etapách na také dobré pozície, aby ich mohol vyhrať. On je náš človek pre čiastkové úspechy, ak sa mu bude dariť v špurtoch, môžeme mu chrániť chrbát aj smerom k celkovému umiestneniu na Tour. Navyše, Mark veľmi túži obliecť si na Tour žltý dres vedúceho jazdca. Aspoň na niekoľko etáp. Doteraz ho na Tour nikdy na sebe nemal.
O spoločnej úlohe, ktorú budete tri týždne na francúzskych cestách plniť, sme už hovorili. Máte aj nejaké vlastné ambície, alebo všetky svoje sily venujete úsiliu, aby Mark Cavendish dosiahol čo najviac etapových prvenstiev?
Osobne sa zameriam tento rok na čiastkový výsledok v etape, keďže na popredné umiestnenie sa necítim. Ak mi sadne deň a všetko vyjde, potom by som chcel v niektorej z ťažších etáp dosiahnuť slušné umiestnenie. Rovnako by som chcel dobre zájsť časovku. Ale to sú ambície, ktoré prídu do úvahy iba vtedy, ak by sa Markovi niečo stalo, resp. ak by ochorel. Kým bude zdravý, budeme na trati robiť všetko pre jeho úspech. Ak on vyhrá etapu, spolu s ním vyhráme všetci. Celý náš tím. A to je poslanie, s ktorými na Tour nastupujeme.
Vráťme sa ešte k otázke vašich osobných ambícií. Veď ako debutant v roku 2008 ste obsadili konečné 55. miesto, o rok neskôr ste poskočili na 31. pozíciu, o ďalší rok ste už boli v prvej dvadsiatke – devätnásty, minulý rok aj pre chorobu ste dokončili na 27. pozícii. Peter, chcelo by to opäť návrat do prvej dvadsiatky, nie? Alebo ešte vyššie…
Poviem to otvorene, ak by som sa mal rozhodovať medzi 50. miestom v celkovom poradí a víťazstvom v etape, jednoznačne a všetkými desiatimi by som bral etapový triumf (krátka odmlka).Víťaz etapy vstúpi do histórie, ale to, či ste boli na Tour celkovo na 49. mieste, alebo na 55. pozícii, si po polroku zapamätajú iba erudovaní historici cestnej cyklistiky. Ostatným je to už úplne jedno. Preto veľmi túžim po etapovom vavríne. Na Tour som bol doteraz dvakrát tretí v etape, v celkovom poradí som bol najvyššie v roku 2011 – na 19. mieste.
V akej fyzickej a psychickej kondícii ste uprostred tohto týždňa odchádzali zo Slovenska do Belgicka, odkiaľ ste spoločne leteli na Korziku? Ako ste sa pred štartom cítili?
Osobne som rád, že momentálne som zdravý a oddýchnutý. Pri ceste na Korziku ma nič nebolelo, bol som úplne v pohode. To si myslím, že pre nejaký dobrý výsledok bude asi rozhodujúce. Takisto som rád, že sa mi vydarila aj generálka na Tour, ktorou bol spoločný cestársky česko-slovenský šampionát v Dubnici nad Váhom. Opäť som majstrom Slovenska v časovke jednotlivcov, takže moja aktuálna športová forma by mala byť dobrá. Verím, že počas prvých etáp na Korzike ešte trochu vzrastie. Budem ju veľmi potrebovať (smiech).
Takže na optimálnu športovú formu si budete musieť ešte počkať? Ešte sa necítite na to, aby ste odovzdali na trati všetko, čo ste doteraz za tých päť týždňov intenzívnej prípravy získali?
Tak to asi nie. Tak otázka nestojí. Ako som už povedal, som zdravotne v poriadku, dobre oddýchnutý – a forma by mala začať stúpať v priebehu prvého týždňa. Teda počas samotných pretekov. Ale tak to predsa býva, keď športovci svoju formu presne načasujú na najdôležitejšie preteky celej sezóny, ktorou Tour de France určite je. Aj preto sa na tohoročnú Tour de France veľmi teším. Hoci pred samotnými pretekmi som veľmi dlho bol v neistote.
Spomínali ste neistotu a nervozitu, ktorá vás obchádzala, keď ste do poslednej chvíle nevedeli, či na tohoročnej Tour budete štartovať, alebo nie. Podľa vás, čo rozhodlo, že ste sa v tej deviatke vyvolených jazdcov vášho tímu predsa len ocitli?
Ťažko hodnotiť sám seba (smiech). To by som nemal robiť… Ale keď sa pýtate, tak vám odpoviem. Podľa mňa plusové body pre zaradenie do tímu pre Tour som si vybojoval slušnými výkonmi na nedávnych pretekoch Okolo Švajčiarska. Naši funkcionári videli, že som jazdil pomerne aktívne, dokázal som držať krok s čelom pelotónu. Tak asi to (krátka odmlka). A možno aj spôsob jazdy na majstrovstvách Slovenska a Česka, kde som bol aktívny aj v nedeľňajších pretekoch s hromadným štartom. A o úspešnej obhajobe časovkárskeho titulu majstra SR už ani nehovorím (smiech). Kto chcel, mohol sa presvedčiť, že moja forma ide postupne hore. Len ma mrzelo, že nikto z tímu mi nepovedal, že so mnou na Tour počítajú. Už som si začal myslieť, že ma na Tour nepotrebujú. V minulosti mi aspoň naznačili: trénuj, drž si formu, počítame s tebou. Tento rok absolútne nič. Nominácia na Tour bola v našom klube tabu. O svojej účasti som sa dozvedel až naozaj na poslednú chvíľu.
V podstate od okamihu ako organizátori Tour de France zverejnili trasu jubilejnej edície týchto pretekov, v médiách sa objavovali obavy z toho, ako Korzika zvládne prvé tri etapy Tour. Odborníci upozorňovali najmä na tunajšie úzke cesty, ktoré sú kľukaté, plné nebezpečných zákrut. Vy ste už na Korzike jazdili, poznáte korzické cesty. Tiež máte z nich obavy? Aké to bude, keď po nich pôjde takmer dvestočlenný pelotón so sprievodom?
Aké to bude? Ťažké a veľmi náročné. Navyše, prvý týždeň na Tour je už tradične veľmi nervózny a hekticky. Každý z jazdcov sa bude usilovať o žltý dres lídra pelotónu! Novinkou oproti minulosti je tiež skutočnosť, že organizátori vynechali tradičný krátky prológ a hneď sa pôjde naostro prvá etapa, v ktorej sa bude bojovať o všetky vzácne dresy! To bude tiež nebezpečné. Lebo v minulosti sa práve vďaka prológu ´rozdali´ dresy a pelotón sa trochu upokojil. Spomínaná nervozita trochu opadla. Samozrejme, že nezmizla úplne, ale bolo cítiť, že ´karty´ sú už čiastočne rozdané. Teraz to bude iné. Tí, ktorí už dlhšie upozorňujú na korzické úzke cesty, majú pravdu. Cesty na Korzike nie sú ideálnym miestom pre dvestočlenný pelotón! Navyše, tam sa ide z jednej zákruty do druhej. Bude to masaker, lebo mnohí jazdci budú určite poriadne premotivovaní – a na začiatku pretekov budú plní sily. Preto najdôležitejšou úlohou korzických etáp bude prežiť ich bez pádov, bez zranení a zbytočných kolízií. Bude to veľmi ťažké, ale dá sa to. Len treba jazdiť maximálne koncentrovaní a sústredení na všetko to, čo človek na takých veľkých pretekoch – a v takom veľkom jazdeckom poli – má robiť. Dúfam, že Korziku ako tím zvládneme.
Po hektickom korzickom trojetapovom úvode čaká účastníkov tohoročnej Tour de France časovka družstiev v Nice. Váš tím Omega Pharma – Quick Step ju bude jazdiť ako družstvo, ktoré sa pýši titulom majstra sveta v tejto disciplíne, čo vás pasuje za veľkého favorita. Tešíte sa na spoločnú jazdu celého družstva na čas? Čo si od tejto časovky v Nice sľubujete?
Samozrejme, ak by sa situácia už na Korzike vyvinula tak, že by Mark (Cavendish, pozn.) bol v žltom drese vedúceho jazdca, mohli by sme v tejto časovke, ak sa nám v nej bude dariť, jeho lídersku pozíciu upevniť a poistiť. To by bol ten ideálny scenár pretekov (dlhá odmlka). Samozrejme, všetci vieme, že náš tím nie je jediným kolektívom, ktorý môže v časovke diktovať tempo. Veľmi dobre dokážu časovku zajazdiť aj pretekári zo Sky, z Garmin- Sharp, alebo z Movistaru. Tohoročná časovka v Nice, ktorá je v programe Tour veľmi skoro, tiež môže dosť zásadne prehovoriť do celkového poradia (krátka odmlka). A podľa mňa môže celý pelotón trochu upokojiť. Môže ho bez ´bolesti´ rozdeliť do výkonnostných skupín (smiech).
Tvrdíte, že prvým zrkadlom aktuálnej výkonnosti a športovej formy môže byť spomínaná časovka v Nice? Kde sa však podľa vás bude rozhodovať o osude celej Tour, kde sa bude lámať chlieb pri rozdeľovaní medailových pozícii z pohľadu konečného poradia na Tour 2013?
Všetky ročníky Tour, na ktorých som doteraz štartoval, sa rozhodovali najmä v kopcoch. Tour sa rozhoduje v kopcoch. To je nepísané pravidlo, ktoré tieto preteky robí najťažším podujatím pre profesionálnych cyklistov. Tento rok nás však väčšie kopce čakajú až v druhej časti trojtýždňových pretekov. Trochu si jazdu do kopcov vyskúšame v Pyrenejách, aby sme potom neskôr v Alpách mohli ukázať všetko, čo vieme (smiech). Opäť sa nám do cesty postaví povestný Alpe d´Huez, na ktorý ja osobne mám veľmi dobré spomienky. Doteraz som sa naň po tých úzkych serpentínach šplhal dvakrát. Tento rok si to dokonca zopakujeme dvakrát! Takže by to mala byť už moja tretia a štvrtá jazda na jeho vrchol. A namiesto povestných 21 zákrut, ktoré vedú k tomuto vrchu, tentoraz pôjdeme až štyridsaťdva. Takže bude to poriadne sústo (smiech).
Z minulosti však vieme, že práve Alpe d´Huez je kopec, ktorý vám osobne ako jazdcovi sedí. Pred piatimi rokmi pri svojej prvej účasti na Tour ste predviedli spanilú sólo jazdu, predvlani ste zasa práve na tomto vašom obľúbenom kopci stáli na stupni víťazov po skončení etapy. Nebolo by dobré, nejaký extra výsledok dosiahnuť na Alpe d´Huez aj do tretice?
Ja by som v žiadnom prípade nebol proti (smiech). Ale teraz vážne. Tento rok tomu veľmi neverím. Budem mať asi iné povinnosti a klubové úlohy. Hoci práve stúpanie do tohto kopca mi ako jazdcovi veľmi vyhovuje. Cítim sa tam dobre. Viem sa na Alpe d ´Huez šplhať (smiech). Ale keď sme už pri tých etapách v Alpách, myslím si, že budú oveľa ťažšie ako etapy v Pyrenejách. Navyše si myslím, že práve v nich sa rozhodne o lídrovi pelotónu. Samozrejme, veľa bude závisieť aj od toho, ako sa v ktorej etape bude súťažiť, ako sa na tohoročnej Tour bude jazdiť. Vývoj jubilejnej Tour de France ovplyvní najmä taktika a spôsob jazdy tých tímov, v ktorých budú mať horúcich adeptov na celkový triumf. Oni určia obraz diania na francúzskych cestách. Oni budú tvorcami etapového diania.
Keď ste už spomenuli horúcich adeptov na celkový triumf. Kto podľa vás má najväčšiu šancu vyhrať 100. ročník Tour de France? Koho vy osobne tipujete za majiteľa žltého dresu?
Podľa mňa jasným kandidátom je Brit Chris Froome. Minulý rok jazdil skvele, no musel sa podriadiť tímovej taktike a musel sa obetovať pre svojho spolujazdca Wigginsa. A to aj napriek tomu, že mne sa zdalo, že bol v lepšej forme ako Wiggins. Froome už vlani ukázal, že je jazdec, ktorý môže pokojne vyhrať celú Tour. Ak sa mu vyhnú zranenia a pády, môže byť lídrom. Napokon, jeho tohoročné výsledky mi dávajú za pravdu. Samozrejme, veľa sa hovorí aj o Albertovi Contadorovi, ktorý Tour už vyhral dva razy, ale ja si myslím, že on nie je momentálne v takej forme ako Froome. Medzi uchádzačov o žltý dres by mohol patriť aj Austrálčan Porte, ale keďže je členom toho istého tímu ako Froome, vedenie klubu mu určite nariadi pomáhať Chrisovi. Aj takú podobu má profesionálna cyklistika. Neverím, že vedenie tímu dá šancu Portemu, aby bojoval o žltý dres s Froomom. To sa nerobí. Iba vtedy, ak by sa Froom vážnejšie zranil.
Ako rodák zo Slovenska ste sa teraz dostali do zvláštnej situácie. Klubová taktika byť pomocníkom Markovi Cavendishovi v súboji o žltý i zelený dres vás predsa postavila proti krajanovi a kolegovi zo slovenskej reprezentácie – Petrovi Saganovi. Ako vnímate tento fakt?
Ako stopercentný profesionál! Som jazdcom tímu Omega Pharma – Quick Step, tak musím bojovať za jeho farby. Musím pomáhať Markovi aj vtedy, keď jeho súperom bude Peter Sagan. S tým sa nedá nič robiť. Ako spolujazdec Cavendisha musím pripravovať čo najlepšiu pozíciu pre neho. Už teraz však viem, že to budú tvrdé súboje. Keďže obaja špurtéri sú vo výbornej forme, určite to budú dramatické súboje až úplne na páske. Mark Cavendish je skvelý špurtér, lenže v členitých etapách bude mať výhodu Peter Sagan. A práve to môže ich súboj rozhodnúť, lebo tých vyslovene rovinatých etáp bude v programe tohoročnej Tour de France veľmi málo. Musím sa však priznať, že sám som zvedavý na to, ako súboj Cavendish – Sagan na tohoročnej Tour dopadne. Ja však budem za každých okolností kryť chrbát Markovi Cavendishovi (smiech).
O Markovi Cavendishovi je známe, že je to veľmi impulzívny človek. Jeho nátura je taká, aký je aj spôsob jeho jazdy v záverečných metroch pred cieľom. Je to veľký srdciar a obdivuhodný bojovník. Ako vás dokáže pred štartom etapy motivovať, aby ste svoje sily ako jeho spolubojovníci na trati obetovali v jeho prospech?
Ja s Markom v jednom tíme jazdím už roky. Boli sme spolu v jednom tíme, keď sme súťažili za farby amerického HTC Highroad, tak isto sme kolegami aj v súčasnom klubovom zoskupení v Belgicku. Je naozaj skvelý špurtér, ktorý má dojazdy do cieľa etáp dôkladne naštudované, vie, kde má čo urobiť. Viac mu vyhovuje cieľ na rovine ako dojazd do kopca. Je však skvelý motivátor a pre úspech svojho i celého tímu je vzorovo zanietený človek. Už sa teším na tie etapy, ktoré Mark tento rok vyhrá. Taký čiastkový úspech počas trojtýždňových ťažkých pretekov výrazne dvíha sebavedomie celého tímu, prináša do neho pokoj a pohodu. Ak sa vám darí plniť ciele, ktoré si pred súťažou pred seba vytýčite, viac si potom veríte, ste sebavedomejší a istejší. Verím, že niečo z týchto pocitov spokojnosti a jazdeckej pohody zažijeme ako tím aj tento rok.
Peter, v prvej dvadsiatke celkového poradia Tour de France ste už boli. Čo tak pokúsiť sa pri piatom štarte o historický prienik do elitnej desiatky? Neláka vás takáto pekná predstava?
Láka, neláka… Ťažká otázka. Ak mám byť úprimný, neverím, že by som tento rok dokázal držať krok s najlepšími účastníkmi Tour de France pri jazde na tie najvyššie kopce. Ja predsa nie som vrchár. V programe Tour 2013 je šesť horských a päť kopcovitých etáp. To nie je terén pre mňa. A bez dobrého výsledku v kopcoch nemám šancu vytvoriť si nejakú výhodnú pozíciu, z ktorej by som mohol zaútočiť na pozíciu v Top desať! To je nereálny cieľ, ktorý si ani nedávam. To by bolo precenenie svojich reálnych možností. Navyše, opakujem ešte raz, že tento rok som dostal od vedenia klubu jednu a mimoriadne dôležitú úlohu: pomáhať Cavendishovi dovtedy, kým to pôjde, kým budem vládať. Najmä v tých siedmich etapách, ktoré sa pôjdu po rovine. Preto moje smelé – a čisto osobné ambície musia ísť bokom.
Ste však veľmi dobrý časovkár, nemáte chuť bojovať o čo najvyššie priečky v jazde proti chronometru, kde každý pretekár musí ísť za vlastné tričko, kde aj tímová taktika musí ísť bokom?
Vlani na Tour som v oboch časovkách skončil v popredí. V tej, ktorá bola tesne pred záverom v Paríži, som bol dokonca štvrtý. To bol výsledok, ktorý ma veľmi potešil. Veď na Tour štartuje dvesto najlepších pretekárov z tých najkvalitnejších profesionálnym klubov! To bola paráda. Ale aby som bol úprimný, samozrejme, že sa teším na tohoročné časovky, lebo nebudú extrémne dlhé. Najmä tá prvá, ktorá sa pôjde na severozápade Francúzska, bude pre mňa osobne zaujímavá. Bude to pre mňa veľká výzva. Na druhej strane, časovka v Alpách bude dlhá iba tridsaťtri kilometrov, ale počas nej prejdeme dva menšie kopce, ktoré budú viac sedieť vrchárom, než nám časovkárom. Uvidíme, čo to s nami urobí (krátka odmlka). Bude to taká netypická časovka. Ak mi nohy pôjdu tak, ako si teraz želám, mohol by som si v cieli povedať, že to bol dobrý výkon. To isté si tento rok chcem povedať aj v parížskom cieli (krátka odmlka). Ak budem mať dôvod na toto konštatovanie, budem veľmi rád.
Keďže tohtoročná Tour de France je jubilejná, jej organizátori pripravili pre jazdcov na záver unikátny záver celého podujatia. Posledná etapa sa bude na parížskych Elyzejských poliach končiť až vo večerných hodinách. Aké máte skúsenosti so súťažením vo večerných a nočných hodinách? Nebude to vzhľadom na únavu jazdcov z trojtýždňových pretekov predsa len veľké riziko? Ako vnímate snahu organizátorov urobiť tento rok z Tour ešte väčšiu šou, akou je v skutočnosti?
Klamal by som, keby som nepriznal, že na atmosféru parížskeho záveru sa už teraz veľmi teším. Tak isto sa teším aj na neopakovateľnú atmosféru celej Tour de France. Od korzického štartu až po parížsky záver. Bude to niečo úžasné! To predsa nie sú také preteky ako ostatné. Absolútne nie. Na Tour je fantastická atmosféra, aj keď stres a tlak okolia, trénerov, realizačných tímov, médií a fanúšikov je každý deň obrovský. A pokiaľ ide o ten záver, ktorý spomínate, neviem, či sa mám naň tešiť, alebo sa ho mám obávať. Poznám parížske Elyzejské polia, jazdiť na ich kockách nie je jednoduché za denného svetla, nie to ešte v podvečer, alebo dokonca v noci. Preto to teraz bude ešte náročnejšie. Etapa sa pôjde už za šera, bude sa práve stmievať, bojím sa, aby na tých kockách neprišlo k ťažkým pádom. Navyše, my ako tím to budeme mať oveľa ťažšie. Určite to však bude špeciálna etapa so skvelou atmosférou, na ktorú budeme po šťastnom dokončení pretekov ešte veľmi dlho a radi spomínať (smiech).
Zhováral sa Štefan Žilka