BRATISLAVA 18. marca (WEBNOVINY) – Približne polovica z opravovaných výtlkov na slovenských cestách sa do niekoľkých mesiacov zase objaví.
Technológiu plátania dier pomocou infražiaričov, ktorá cestu zacelí až na tri roky, totiž zatiaľ využíva len Žilinský samosprávny kraj a mestá Košice a Nitra.
Ako v pondelok informoval denník Pravda, asi štyri z desiatich miest plátajú výtlky teplou zmesou, pričom takáto oprava môže vydržať rok.
Až 60 percent miest obnovuje cesty studeným asfaltom, ten však pri nepriazni počasia a väčšej premávke odoláva maximálne niekoľko týždňov. Posledné dve menej účinné technológie podľa novín používajú aj štátni cestári na cestách prvej triedy a tiež diaľničiari.
„Samosprávy väčšinou nemajú na nákup infražiariča, ktorý vyjde na 120 tisíc eur, aj keď investícia sa postupne vráti,“ uviedla Pravda. Už tri roky používajú infražiariče v Nitre. Podľa riaditeľa Mestských služieb v Nitre Jozefa Chrenka náklady na opravu štvorcového metra výtlku infražiaričom sú od 30 eur, pri použití teplej zmesi je to 60 eur a studenej sto eur. Závisí to od hĺbky výtlku.
Ako prvý nakúpil infražiariče Žilinský kraj. „Technológia studenej asfaltovej zmesi je v teplotách pod bodom mrazu a vo vlhkom počasí málo účinná, keďže výplň sa dostatočne nespojila. Výhodou použitia infražiariča je oprava výtlku za každého počasia, keďže doskové čelo zohreje výtlk a takto opravený výtlk má životnosť až tri roky,“ tvrdí hovorkyňa žilinského kraja Hana Danová.
Infražiariče prišli na slovenské cesty z Čiech, kde takto opravujú výtlky už dlhodobo. K stroju treba však mať odborne vyškolený personál a technologicky musí byť zvládnutá aj výroba novej zmesi z recyklovaného asfaltu.
„Investičné náklady na kúpu zariadenia patria medzi mínusy spomínanej metódy. No medzi výhody isto patrí to, že nevznikajú veľké odpady, pretože pri oprave sa využíva i pôvodný materiál,“ povedal pre Pravdu generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Pri oprave cesty infražiaričom podľa neho nevznikajú špáry, znižuje sa riziko vymŕzania spojov a predlžuje sa životnosť opravy, odpadá prašnosť a znižuje sa hlučnosť pri realizovaných opravách. „Výtlky je možné opravovať i pri mínusových teplotách a použitím recyklovaného materiálu sa cena opravy znižuje,“ dodal expert.