Oživenie po pandémii mení hodnoty v odvetví voľného času a zábavy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Happy Family with car travel road trip. summer vacation in car in the sunset, Dad, mom and daughter happy traveling enjoy together driving in holidays, people lifestyle ride by automobile.
Foto: Getty Images

Zákazník v centre pozornosti, prienik technológií a zníženie vplyvov s cieľom vytvoriť lepší svet pre všetkých – aj to je nová tvár odvetvia, ktoré prechádza znovuzrodením po lockdowne.

V dnešnom konkurenčnom prostredí je pochopenie zákazníckych trendov nevyhnutné pre úspech. A to najmä v odvetví, ktoré patrilo k tým najviac postihnutým pandémiou COVID-19. Ľudia prestali cestovať, chodiť za jedlom a zábavou do verejných priestorov, čo najviac zasiahlo práve poskytovateľov služieb v oblasti cestovného ruchu, turizmu, hotelov, reštaurácií, ale aj kultúry a zážitkov. Odvetvie sa však rýchlo postavilo na nohy a ukázalo svoju odolnosť. Na to, ako zmenili inovácie a správanie zákazníkov v post-covidovej ére sektor voľnočasových aktivít, ale aj aké sú vyhliadky a výzvy na trhu, sa pozreli experti v správe Global Leisure Perspectives 2023 vydanej spoločnosťou KPMG.

Meniaci sa svet

Aj keď sú časy stále ťažké v dôsledku hospodárskeho poklesu, túžba ľudí (ktorí majú ešte v čerstvej pamäti lockdownové opatrenia) ísť von, stretávať sa a socializovať je stále veľká. Ceny hotelových izieb a ich obsadenosť sa zvyšuje. Celosvetový cestovný ruch sa zotavuje.

„Pandémia zmenila hodnoty ľudí. To, na čo sme boli zvyknutí pred COVID-19, je úplne odlišné od toho, čo zažívame. Všetky segmenty v rámci voľného času a zábavy sa stále viac zameriavajú na personalizáciu založenú na analýze spotrebiteľského správania. Cieľom je sprostredkovať zážitok, ktorý pomôže zvýšiť lojalitu a udržať si náskok pred konkurenciou,“ vysvetľuje Ľuboš Vančo, partner KPMG na Slovensku.

Ako sa svet vracia k životu, veci sa menia aj v odvetví voľného času a zábavy. Inovácie a opätovné objavovanie transformujú tento sektor vo viacerých smeroch:

  • Vyššie mzdy a flexibilnejší pracovný čas, aby zamestnávatelia prilákali a udržali si zamestnancov a umožnili im lepšiu rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom. Cielené marketingové kampane pomáhajú meniť imidž odvetvia s cieľom prilákať nové talenty a upozorniť na dobré pracovné podmienky.
  • Lepšie využívanie vonkajších priestorov vrátane terás a strešných priestorov, umožňuje ľuďom tráviť čas vonku po celý rok a vychutnať si jedlo na čerstvom vzduchu so zníženým rizikom COVID-19 nákazy.
  • Značky sa prispôsobujú zákazníkom, ktorí pracujú z domu a zmenili svoje pracovné návyky. Z centier miest presunuli svoje voľnočasové aktivity na periférie, viac času trávia v lokálnych podnikoch, čím podporujú miestnu ekonomiku.
  • Zavádzajú inovácie a koncepty, ktoré podporujú zapojenie zákazníkov a prinášajú im nové zážitky (súťaže, interaktívne večery, komunitné stretnutia, kultúrne či športové aktivity a pod.).
  • Spotrebitelia doháňajú to, čo zmeškali. Zážitky sa dostávajú na top pozície v zoznamoch želaní – je im pripisovaná väčšia dôležitosť ako pri doteraz tradičných produktoch, ako napr. nový televízor či auto. A rovnako to je aj s dovolenkami. Hoci si mnohí môžu v súčasnej situácii dovoliť odísť len na 10 dní namiesto dvoch týždňov alebo bývať v trojhviezdičkovom hoteli namiesto štvorhviezdičkového, považujú cestovanie za privilégium. Cenia si slobodu a kontakt s inými ľuďmi.
  • Hotely si zvykajú na nový trend tzv. bleisure cestovateľov – podnikateľov, ktorí spájajú pracovné cesty s dovolenkou s rodinou, aby s ňou mohli stráviť viac času. Ubytovacie zariadenia sa snažia vytvárať tie najlepšie podmienky a prispôsobiť sa ich striedaniu práce s oddychom.
  • Zákazníci si dnes vyberajú značku aj podľa jej postojov. Rovnako dôležité bude aj to, ako sa firma postaví k otázkam spoločenskej zodpovednosti a ESG. Zníženie uhlíkovej stopy a stratégie dekarbonizácie by mali byť začlenené do všetkého, čo odvetvie robí s cieľom prispieť k ekologickejšiemu a lepšiemu svetu pre všetkých.

Vernostné programy na vzostupe

Rast vernostných programov v segmente voľného času napreduje závratným tempom, s prognózou 9,2 percent v období medzi 2023 a 2032. Hoci je rast významný, schémy sú menej sofistikované ako napr. v sektore leteckých spoločností. Aj keď sú programy značiek z odvetvia voľného času navrhnuté na riadenie opakovaných nákupov, mnohé z nich neoptimalizujú skutočné ekonomické výhody. Z analýz KPMG vyplýva, že:

Aa.jpg
Foto: KPMG

Ak chcú prevádzkovatelia hotelov, cestovného ruchu a iných voľnočasových aktivít zlepšiť svoje skóre v oblasti vernostných programov, mali by lepšie využívať dátové fondy. Len tak budú schopní poskytovať atraktívnejšie odmeny zákazníkom a lepšie stimulovať ich účasť. „Dobre navrhnutý vernostný program môže v konečnom dôsledku priniesť lepšie komerčné výnosy, znížiť mieru plytvania a najmä zabezpečiť väčšiu angažovanosť. A to je zároveň aj kľúč k lepšej prevádzkovej efektivite a transparentnosti,“ dopĺňa Ľuboš Vančo.

Kpmg_lubos vanco_partner.jpg
Ľuboš Vančo. Foto: KPMG

Znovuobjavený svet príležitostí pre technológie, ale aj investičnú aktivitu

Rastúca ekonomická sila Generácie Z zanecháva stopy aj v odvetví zábavy a voľného času. Zákazníci chcú nové, interaktívne a nezabudnuteľné zážitky. A to bez ohľadu na to, či sa práve nachádzajú v hotelovej lobby, na koncerte alebo štadióne. Vplyv technológií a digitálny aspekt pritom zohráva dôležitú úlohu. Práve tu sa totiž otvára priestor nielen pre technologické spoločnosti, ale aj investorov, ktorí objavujú atraktívne investičné príležitosti a môžu priniesť ďalší pozitívny posun v odvetví.

Viac informácií k téme a odkaz na plnú verziu štúdie:

Global Leisure Perspectives 2023 (kpmg.com)

Informačný servis

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie KPMG Slovensko