Pandemické nemocenské môžete odmietnuť, karanténa sa vám však nezruší

Poberanie pandemickej PN je na dohode medzi zamestnancom a zamestnávateľom. Ak vie zamestnanec pracovať z domu, nemocenskú dávku poberať nemusí.
Koronavírus, práca
Zamestnanec nemusí automaticky poberať aj pandemickú PN, so zamestnávateľom sa môže dohodnúť na práci z domu. Foto: ilustračné, Getty Images

Poistenec v karanténe môže odmietnuť vyplácanie pandemickej PN, musí však dodržiavať karanténu. V tlačovej správe na to upozornil hovorca Sociálnej poisťovne Peter Višváder.

Ak sa občania po návšteve rizikovej, tzv. červenej krajiny alebo kontakte s človekom pozitívnym na ochorenie COVID-19 cítia dobre, môžu PN odmietnuť a so zamestnávateľom sa dohodnúť, že budú pracovať z domu.

Lekár pandemickú PN vypísať musí

Ošetrujúci lekár pandemickú PN vypísať musí, avšak poistenec môže následne odmietnuť nárok na pandemické nemocenské, tvrdí hovorca poisťovne.

Ak sa poistenec vrátil z tzv. červenej krajiny a musí ísť do karantény alebo izolácie, je povinný registrovať sa na stránke https://korona.gov.sk/ehranica/ a telefonicky, resp. mailom skontaktovať svojho ošetrujúceho lekára, ktorý mu vypíše tzv. pandemickú PN-ku.

Karanténu poistenec dodržať musí

Lekár toto potvrdenie o dočasnej PN zašle do Sociálnej poisťovne aj s uvedením telefonického kontaktu na poistenca. Sociálna poisťovňa následne telefonicky kontaktuje poistenca v karanténe s otázkou, či si chce uplatniť nárok na pandemické nemocenské, alebo nie.

„Ak nechce, napríklad z dôvodu, že bude počas práceneschopnosti vykonávať prácu z domu, potom sa konanie o nároku na pandemické nemocenské vôbec neuskutoční. V tejto fáze teda môže poistenec dávku odmietnuť,“ povedal Višváder. Liečebný režim, resp. karanténu poistenec napriek tomu dodržiavať musí. Poistenec je tiež povinný o karanténe, resp. izolácii bezodkladne informovať svojho zamestnávateľa.

Viac k osobe: Peter Višváder
Firmy a inštitúcie: Sociálna poisťovňa

Odporúčané