BRATISLAVA 30. októbra (WEBNOVINY) – Bratislavská Petržalka by mohla podľa primátora mesta Andreja Ďurkovského svojím rozhodnutím „totálne“ zastaviť projekt plánovanej električky. Primátor tak reagoval na nedávne predbežné stanovisko miestnej samosprávy k technicko-ekonomickej štúdii pre koľajový systém v mestskej časti. V ňom totiž poslanci preferujú prioritne podpovrchový variant, prípadne jeho čiastočnú úpravu a skombinovanie s polozapusteným variantom. Mesto sa však prikláňa k pozemnému variantu. „Ak povedia, že chcú podzemnú električku, hovorím, že mestská časť projekt výrazne odsúva niekam inam. Mesto na to nemá peniaze. Opakujem, že realizovateľný je projekt jednoduchej električky na povrchu, v zelenom páse. Podzemný je nerealizovateľný, nech je akokoľvek pekný,“ povedal pre agentúru SITA Ďurkovský.
Na otázku, či nebude pozemný variant ďalšou bariérou v mestskej časti, odpovedal primátor záporne. Petržalskí poslanci totiž argumentujú tým, že pozemná električka by „preťala“ mestskú časť rovnako ako diaľnica na Einsteinovej. „Prepáčte, považujem to za nezmysel, za nekompetentné vyjadrenie. Keď niekto chápe takýto projekt týmto spôsobom. Chceme vytvoriť skutočne ekologickú formu dopravy, ktorá je bezbariérová. Bariéru nerobí električka samotná, ale komunikácia okolo nej,“ konštatoval Ďurkovský. Je presvedčený, že električka mestskú časť viaduktmi nerozdelí. „Nech sa niekto, kto sa rozhoduje a dáva stanoviská, dostane z oblakov a vzdušných zámkov opäť na pevnú zem, zistí, čo máme k dispozícii a nech sa takto k tomuto projektu stavia,“ doplnil. Ak však bude miestna samospráva naďalej trvať na podzemnom variante, „veľmi rád“ zverejní všetky účty, na ktoré môže mestská časť poslať peniaze.
„Primátor siedmy rok hovorí o tom, ako je nevyhnutné vybudovať nosný dopravný systém, novú električkovú trať v Petržalke. Rok pred komunálnymi voľbami však s prekvapením zisťuje, že jeho verejné vyhlásenia výrazne zaostávajú za realitou, preto je potrebné hľadať vinníka,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca Petržalky Ľubomír Andrassy. Hádzanie „vlastnej, osobnej zodpovednosti“ na mestskú časť považuje samospráva za falošnú hru. Hovorca argumentuje tým, že vedenie samosprávy vždy deklarovalo snahu dohodnúť sa s mestom na spoločnom postupe pri realizácii nosného dopravného systému. „Musíme pritom zdôrazniť, že ide o len predbežné, nie definitívne stanovisko. Postoj samosprávy zohľadňuje legitímne názory občanov. Veríme, že primátor nebude Petržalčanom vystavovať účty len preto, že vyjadrili svoj názor,“ doplnil Andrassy.
Na otázku, či je v prípade „odobrenia“ pozemného variantu reálny rok 2011 ako termín spustenia električky zo Šafárikovho námestia cez opravený Starý most do Petržalky, odpovedal primátor kladne. „Termín je reálny, pokiaľ budeme mať reálne stanoviská všetkých inštitúcií. Veľmi záleží od rozhodnutia poslancov mestskej časti,“ dodal Ďurkovský. Splnomocnenec primátora pre dopravné systémy Tomáš Fabor sa však nedávno vyjadril, že je ťažké hovoriť o konkrétnom termíne. Celý proces zdržalo zistenie havarijného stavu Starého mosta. K tomu sa pridalo Ministerstvo kultúry SR, ktoré rozhodovalo, ktoré časti mosta by mohli byť vyhlásené za pamiatku. Sklz v plánoch spôsobilo aj to, že sa po ankete neujalo perforované rebro ako možný budúci vzhľad Starého mosta. Okrem toho by mal byť technologický postup opravy mosta a následné osadenie električkových koľají známe najskôr v decembri. Vtedy by mala byť vypracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie, po jeho vydaní bude nasledovať stavebné konanie.
SITA