BRATISLAVA 9. septembra (WEBNOVINY) – Ustanovenie Mýtneho poriadku, ktoré vozidlám nad 3,5 tony umožňovalo využívať tranzitné úseky ciest bez palubných jednotiek, stratí platnosť a účinnosť 30. septembra.
„Strata účinnosti ustanovenia vyhlášky, ktorou sa vydáva Mýtny poriadok, znamená stratu oprávnenia prevádzkovateľa vozidla využívať tranzitné úseky ciest bez palubnej jednotky. Pre využívanie tranzitných úsekov ciest od 1. októbra 2013 bude prevádzkovateľ vozidla povinný zaregistrovať sa do elektronického mýtneho systému a nainštalovať si vo vozidle palubnú jednotku,“ informoval v pondelok manažér pre komunikačnú stratégiu a PR mýtnej spoločnosti SkyToll, a.s. Anton Bódis.
Motoristi s povinnosťou platiť mýto na Slovensku môžu do konca septembra využívať štyri tranzitné úseky ciest v oboch smeroch so zakúpeným ticketom, a to Brodské/Břeclav – Bratislava, Čunovo/Rajka a opačne a Vyšný Komárnik/Barwinek – Milhosť/Tornyosnémeti a opačne.
Využívanie vymedzených úsekov ciest
Po zrušení tranzitných úsekov ciest môže prevádzkovateľ vozidla využívať vymedzené úseky ciest výlučne na základe uzavretia zmluvy o užívaní vymedzených úsekov ciest a zmluvy o poskytovaní palubnej jednotky.
Ako agentúra SITA už informovala, ministerstvo dopravy plánuje zrušiť ticketing v jeho súčasnej obsahovej podobe a zaviesť nový náhradný výber mýta vo vymedzených prípadoch. Vyplýva to z úpravy rezortnej vyhlášky, ktorou sa vydáva Mýtny poriadok, s účinnosťou 1. októbra tohto roka. S náhradným výberom mýta počíta aj návrh nového zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií s navrhovanou účinnosťou 1. januára 2014.
Alternatívy výberu mýta
„Cieľom v súčasnosti platného zákona, ktorý by mal navrhovaný zákon nahradiť, bolo zavedenie plne elektronického systému spoplatnenia mýtom, čo neplánujeme meniť,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
„Náhradný výber mýta ustanovuje pravidlá pre úpravu režimu platby mýta v prípadoch ako je výpadok elektrickej energie, telekomunikačných služieb, elektronického mýtneho systému a podobne,“ dodal. Ďalším dôvodom náhradného platenia mýta môže byť ohrozenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.
Ak nie je možné vypočítať mýto elektronicky alebo na základe elektronicky získaných údajov, správca výberu mýta, teda Národná diaľničná spoločnosť, a.s. vypočíta a vyberie mýto náhradným spôsobom na základe technických údajov vozidla s použitím príslušnej sadzby mýta pre danú kategóriu vozidla. Ak v dokladoch nebude uvedená emisná trieda vozidla, použije sa na výpočet mýta emisná trieda EURO 0.