Platobná morálka sa na Slovensku zlepšuje len symbolicky, krajina za európskym priemerom výrazne zaostáva

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Faktúra
Foto: ilustračné, Getty Images
Tento článok pre vás načítala AI.

Platobná morálka slovenských odberateľov sa tohto roku oproti predchádzajúcemu roku zlepšuje. Rok 2023 však patril k najhorším za posledný čas, preto ide skôr o symbolické odrazenie od dna.

Zatiaľ čo v prvom štvrťroku roku 2023 bol priemerný čas, za ktorý odberatelia na Slovensku uhradili faktúru, 57 dní, tohto roku to bolo už len 45,9 dní.

Na druhej strane sa v prvom štvrťroku tohto roku zvýšila priemerná hodnota pohľadávok po splatnosti z 3 516 eur na 3 967 eur v porovnaní s lanským rokom. Podľa údajov spoločnosti Bibby Factoring Slovakia sa predĺžil aj čas, ako dlho faktúry priemerne zostávali po splatnosti, a to z troch dní na štyri.

Na neskoré platby doplácajú firmy

Na neskoré platby doplácajú podľa vyjadrení spoločnosti predovšetkým malé a stredné firmy.

Pre podniky je veľmi ťažká situácia, keď musia čakať, až im odberateľ zaplatí. Nemôžu investovať do svojho rozvoja, musia navýšiť svoju finančnú rezervu,“ uvádza analytik rizík spoločnosti Bibby Financial Services Ondřej Makeš.

Pozitívny trend, ktorý dáta ukazujú, by sa podľa experta nemal preceňovať.

Mal by som na pamäti, že jeden štvrťrok je krátky čas pre silnejšie závery, lebo čísla môžu v rámci roku výraznejšie oscilovať,“ dodal Makeš.

Podiel uhradených faktúr

Anonymizované dáta online fakturačného systému iDoklad ukazujú, že na Slovensku počas posledných piatich rokov klesol podiel uhradených faktúr. Oproti napríklad českému trhu, kde sa platobná morálka firiem zlepšuje, na Slovensku bola situácia opačná. Lanský rok bol z pohľadu platobnej morálky slovenských firiem skôr horší.

Na Slovensku sa vlani vyšplhal počet neuhradených faktúr až na 18 %, čo je najvyššie číslo za posledných 5 rokov,“ uviedol riaditeľ divízie small business spoločnosti Seyfor, ktorá iDoklad prevádzkuje, Tomáš Loukota.

Naopak, skrátil sa čas omeškania. Zo 40 dní v roku 2019 klesol vlani na 17 dní.

Európsky kontext

V európskom kontexte má Slovensko, ale aj susedné Česko, v oblasti platobnej morálky stále čo zlepšovať.

Zatiaľ čo na Slovensku tvorila podľa dát Bibby Factoring Slovakia priemerná splatnosť na konci prvého štvrťroku tohto roku 45,9 dňa, v Česku 48,5 dňa, v Nemecku to bolo 41,2 dňa, v Holandsku 34,6 dňa a v Írsku dokonca 32,3 dňa. Naopak, v Poľsku bola priemerná splatnosť v rovnakom období 62,2 dňa.

Výročná správa

Že si Slovensko v porovnaní so zvyškom Európy nevedie najlepšie, potvrdzuje aj výročná správa 2023 Strediska pre sledovanie platieb v za roky 2019 až 2022. Podľa správy uviedlo 55 percent oslovených slovenských spoločností v roku 2022, že čelilo problémom v dôsledku oneskorených platieb.

Európsky priemer pritom bol 42 percent. Najhoršie si podľa správy v európskom kontexte viedlo Poľsko, kde pre neskoré platby čelilo problémom 65 percent oslovených spoločností.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš Loukota
Firmy a inštitúcie Európska úniaSeyfor