ŽILINA 20. februára (WEBNOVINY) – Po štyroch rokoch opäť začínajú stavať diaľničný obchvat Žiliny, výstavba vyše jedenásťkilometrového úseku diaľnice D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku má trvať štyri roky a stáť 427 mil. eur bez DPH.
Úsek stavia konzorcium firiem Ovčiarsko v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav – SK a Metrostav. Ide o projekt, ktorý je spolufinancovaný z eurofondov v dvoch fázach a v rámci dvoch po sebe nasledujúcich programových období.
Celkový príspevok z eurofondov predstavuje vyše 375,8 milióna eur, pričom z aktuálneho finančného rámca eurofondov bude na projekt vyčlenených 190 miliónov eur, zvyšok bude dofinancovaný z nového programového obdobia. Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku sa v súčasnosti finalizuje, minister dopravy by ju mal podpísať do konca februára.
Úsek má vyslobodiť Žilinu
„Problém nastal v tom, že sa zmenila vláda a bývalá vláda si určila iné priority a dopadlo to tak, ako to dopadlo. Našťastie dnes sme sa vrátili naspäť do hry a mohli sme tu v Žiline zahájiť výstavbu tohto kľúčového úseku na diaľnici D1,“ konštatoval minister dopravy Ján Počiatek s tým, že dnes sa už nemôže zopakovať situácia spred štyroch rokov, keď premiér Robert Fico v Hričovskom Podhradí poklepal základný kameň rovnakého diaľničného úseku, no stavať sa nakoniec nezačalo. „To už sa nemôže stať, pretože teraz je to už nemenný proces. Teraz sa už začala výstavba a už sa na tom nič nezmení,“ dodal minister dopravy.
Podľa ministra dopravy Jána Počiatka ide o jeden z najťažších diaľničných úsekov, ktorý bude z väčšej časti vedený estakádami a tunelmi. „Začali sme stavať ďalší rozhodujúci úsek, ktorý scelí diaľnicu D1 a zároveň vyslobodí Žilinu a okolie z dopravného zovretia. Jeho význam, samozrejme, ešte narastie po dobudovaní tunela Višňové, ktorý plánujeme začať stavať do polovice tohto roka,“ povedal Počiatek.
Dva tunely a 11 mostov
Na 11,32-kilometrovom úseku bude 11 mostov a dva tunely Ovčiarsko a Žilina. Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí križovatkou diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať ŽSR Bratislava – Žilina a cestu I/18. Následne vchádza do tunela Ovčiarsko. Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostáva do Žilinskej kotliny, ktorou prechádza južne od obce Bitarová, križuje cestu III/5183 a vstupuje do širokého údolia Bitarovského potoka.
Výbežok kopca Dúbravy prekonáva diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostáva do doliny Rajčianky. V tomto úseku je diaľnica vedená po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a žilinskou Bytčicou. Úsek sa končí v mieste napojenia na plánovanú križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka – Žilina. Od tejto križovatky sa už začína ďalší zatiaľ nerozstavaný úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové.