BRATISLAVA 10. mája (WebNoviny.sk) – Na Štúrovu ulicu v Bratislave sa po takmer dva a pol roku opäť vrátia električky. V prvej polovici júna by mali totiž začať jazdiť po zrekonštruovanej trati v skúšobnej prevádzke.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) v utorok vydal povolenie na dočasnú skúšobnú prevádzku električkovej trate na Štúrovej. Agentúru SITA o tom informovala Veronika Beňadiková z odboru komunikácie a propagácie Bratislavského samosprávneho kraja. Zatvorený však stále ostáva novovybudovaný Starý most. Kým chodci a cyklisti by sa po ňom mohli prejsť už budúci týždeň, na jazdu električkou až do Petržalky si treba počkať pravdepodobne až do júla.
Starý most zostáva zatvorený
Bratislavský samosprávny kraj vydal podľa predsedu Pavla Freša rozhodnutie o skúšobnej prevádzke električkovej trate na Štúrovej ulici do 24 hodín od doručenia posledného dokladu z Dráhového úradu SR. „Pri dodržaní všetkých zákonných lehôt by sa prvé električky mohli na Štúrovej objaviť v prvej polovici júna a vrátiť tak na Šafárikovo námestie a Štúrovu ulicu život, na ktorý sú ich obyvatelia zvyknutí,“ priblížil Frešo.
Rozhodnutie nadobudne právoplatnosť až po uplynutí zákonnej lehoty na odvolanie. „Až potom je možné potvrdiť právoplatnosť rozhodnutia Bratislavského samosprávneho kraja a je možné začať skúšobnú prevádzku už v prvej polovici júna,“ dopĺňa Beňadiková. Trať na Štúrovej bude v skúšobnej prevádzke do konca októbra 2016.
Zatvorený aj naďalej ostáva zrekonštruovaný Starý most. Hlavné mesto Bratislava počíta s tým, že by sa most pre peších a cyklistov mohol otvoriť v polovici mája. Bratislavská radnica totiž má vydané tri kolaudačné rozhodnutia na objekty pre peších. Odvolacia lehota by mala uplynúť 15. mája a ak sa dovtedy nikto neodvolá, mesto bude môcť po uplynutí tohto termínu lávku pre chodcov a cyklistov sprístupniť. Na jazdu električkou cez Starý most do Petržalky si však ľudia počkajú pravdepodobne až do leta.
Prvá električka do Petržalky by mohla začať premávať v júli
Podľa odhadov Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý trať kolauduje, by mohla byť električková trať cez most spustená do skúšobnej prevádzky začiatkom júla. Kolaudačné konanie na električkovú trať cez Starý most spustil Úrad BSK minulý týždeň, kontrola stavby je naplánovaná na 26. mája.
V prípade, ak bude mať kraj všetky potrebné dokumenty i kladné stanoviská dotknutých orgánov a na stavbe nezistia žiadne nedostatky, ktoré by bránili premávke, povolenie na dočasné užívanie stavby a skúšobnú prevádzku by mohli vydať na konci mája. Potom začne plynúť zákonná 30-dňová lehota na odvolanie. Ak sa počas nej nik neodvolá, prvá električka by mohla ľudí do Petržalky odviezť začiatkom júla.
Starý most rekonštruovalo Združenie MHD – Starý most, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Prestavba Starého mosta v Bratislave sa začala 2. decembra 2013, keď začali rozoberať pôvodnú konštrukciu mosta. V januári 2014 postupne uzavreli Štúrovu ulicu, najprv pre električky a následne aj pre autá a začali demontovať koľajovú trať. Práce v júni 2014 zastavilo hľadanie možnej nevybuchnutej munície v Dunaji, práce opäť obnovili v septembri toho istého roku. Do konca roka 2014 postupne zbúrali piliere tri a štyri a začali rekonštruovať pilier číslo päť.
Súčasťou Starého mosta sú aj vyhliadkové balkóny
Vo februári 2015 začali vysúvať oceľovú konštrukciu mosta, ktorá spojila brehy Dunaja 22. októbra 2015. Nová konštrukcia Starého mosta bola kompletne dokončená 1. decembra 2015. Starý most i prvú časť električkovej trate do Petržalky prevzalo hlavné mesto do svojho vlastníctva 16. decembra.
Kolaudačné konania na stavbu Starého mosta a prvú časť električkovej trate do Petržalky sa začali koncom januára tohto roka. Kolauduje sa vyše 140 objektov, ktoré sú rozdelené do desiatich kolaudačných konaní. Okrem špeciálneho stavebného úradu hlavného mesta Bratislavy o tom rozhoduje Úrad BSK, mestská časť Petržalka či Okresný úrad Bratislava.
Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton. Jeho súčasťou je okrem električkovej trate aj chodník pre peších a cyklistov i štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Pri výstavbe Starého mosta zbúrali pôvodné piliere číslo tri a štyri, ktoré nahradil jeden pilier s číslom 34. V Dunaji sa tak rozšírila plavebná dráha na 140 metrov, čo umožní popod most preplávať aj lodiam európskych parametrov. Projekt za 58,8 milióna eur bez DPH prepláca z 85 percent Európska únia, 10 percent prispieva štát a päť percent hradí hlavné mesto.