BRATISLAVA 11. septembra (WEBNOVINY) – Minister kultúry SR Marek Maďarič vyzýva odbornú verejnosť k otvorenej diskusii na tému vulgárnosti a dehonestácie ľudskej dôstojnosti v elektronických médiách. Oznámil to na utorkovej tlačovej konferencii v Bratislave.
Tomuto rozhodnutiu predchádzalo najmä spustenie tretej série reality šou z prostredia farmárskeho života, ktorú v sobotu 8. septembra odvysielala súkromná televízia TV JOJ. Takéto formáty podľa Maďariča prispievajú k „barbarizácii národa“.
Rezort preto pripraví novú vyhlášku, tzv. časovú oponu. Tá zabezpečí posun vysielania programov nevhodných pre vekovú skupinu do 15 rokov až po 20:00.
„Súčasná prax zaraďovania takýchto programov do vysielania je príklad zneužitia doterajšej dobrej vôle ministerstva kultúry,“ uviedol Maďarič. Nové nariadenie by mohlo platiť už od 1. januára budúceho roku.
Atak na najnižšie pudy divákov
Súkromní vysielatelia podľa Maďariča atakujú na najnižšie pudy divákov a sofistikovane to nazývajú pragmatickým programovaním. Pritom používajú „zbrane čoraz silnejšieho kalibru“. Takéto presvedčenie nadobudol po tom, ako videl prvú časť tretej série reality šou z farmárskeho prostredia.
Tú odvysielala súkromná TV JOJ. „Nevychádzal som z úžasu,“ dodal minister. S takou mierou vulgárnosti a totálnej degradácie človeka sa podľa jeho slov ešte v najsledovanejšom čase vysielania slovenských celoplošných vysielateľov nestretol. Vzápätí dodal, že konkurenčná Markíza v podobných formátoch príliš nezaostáva.
Minister vyzval všetkých „mienkotvorných ľudí“ a kultúrne elity na otvorenú diskusiu. Ministerstvo kultúry zvolá okrúhly stôl s témou: „Kde sú hranice tolerancie nekultúrnych programov celopološných komerčných médií?“.
Okrem toho plánuje zaslať otvorený list ústavným činiteľom, zástupcom samospráv, predstaviteľom cirkví, reprezentantom kultúrnej obce s výzvou na vyjadrenie sa k téme. Maďarič by privítal, keby verejnoprávna RTVS poskytla priestor na diskusiu k tejto téme za prítomnosti zástupcov manažmentu a vlastníkov komerčných televízií.
Ďalej vyzval vysielateľov, aby neprekračovali hranice ešte prijateľného bulváru. Rada pre vysielanie a retransmisiu by podľa neho mala začať striktne konať. S výzvou sa obrátil aj na cirkvi, aby viac bránili kultúrne dedičstvo. Nevynechal ani zadávateľov reklamy, ktorí by sa podľa neho nemali podriaďovať myšlienke, že účel získavať diváka posväcuje všetko.
Sprísnenie legislatívy
Maďarič teoreticky nevylúčil ani sprísnenie legislatívnych opatrení, ale keďže „nevedie vojnu proti duálnemu systému“, dúfa, že verejná diskusia zabezpečí jeho snahe úspech.
Televízia JOJ v reakcii na výroky Maďariča tvrdí, že navrhované sprísnenie legislatívy by bolo európskym unikátom a neobmedzilo by vysielateľov zo zahraničia, ale opäť iba znevýhodnilo domáce televízie.
„Pozornosť ministerstva by sme radi upriamili napríklad na presah zahraničných, najmä jazykovo zrozumiteľných českých staníc na Slovensko, ktoré nepodliehajú žiadnej regulácii,“ povedal agentúre SITA hovorca televízie Jozef Gogola.
Formát Farmár hľadá ženu je podľa jeho slov iba jedným z formátov, ktorý televízia ponúka a ktorý nereprízuje v denných hodinách.
„TV JOJ investovala a investuje do pôvodnej slovenskej tvorby stovky miliónov eur, prináša celosvetovo úspešné formáty ako ČeskoSlovensko má talent, vyrába slovenské seriály so slovenskými hercami, ktoré získali niekoľko diváckych ocenení. Investícia do slovenských seriálov za posledné roky presiahla viac ako 35 miliónov eur,“ dodal. Akékoľvek nové legislatívne obmedzenia by investície do domácej tvorby podľa Gogolu ohrozili.
Voči kritike ministra Maďariča sa ohradila aj televízia Markíza, považuje ju za neopodstatnenú. Maďarič by mal svoj záujem podľa hovorkyne televízie Oľgy Dúbravskej zamerať predovšetkým na RTVS, ktorá čerpá zdroje zo štátneho rozpočtu, zo zmluvy so štátom a „z koncesionárskych poplatkov, ktoré navyše v nasledujúcom období plánuje navýšiť, hoci úroveň verejnoprávneho média tomu nezodpovedá.“
„Pán minister si istotne uvedomuje, že sa nachádzame v multikanálovom prostredí, v ktorom môžu diváci sledovať okrem slovenských komerčných staníc desiatky zahraničných kanálov, poskytujúcich oveľa drsnejšie formáty,“ reaguje Dúbravská.