BRATISLAVA 5. apríla (WEBNOVINY) – Počas dvojročného obdobia od apríla 2012, čo je ministrom dopravy Ján Počiatek, sa na Slovensku začali práce na stavbe siedmich úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 74 kilometrov, z toho 46 km v plnom a 28 km v polovičnom profile.
Vo výstavbe sú aj ďalšie tri diaľničné úseky v dĺžke takmer 37 km, kde práce začali ešte počas predošlého ministra dopravy Jána Figeľa. Súčasné vedenie ministerstva stále trvá na tom, že je reálne rozostavať spolu 310 km a odovzdať viac ako 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do konca funkčného obdobia vlády o dva roky.
Prvé dva roky boli mimoriadne náročné
„Na začiatku druhého roka vládnutia sa nám podarilo vypísať päť diaľničných tendrov v predpokladanej hodnote viac ako 1,2 mld. eur, z ktorých tri sme počas uplynulého roka aj úspešne uzavreli. Len v minulom roku sa nám podarilo rozostavať takmer 60 km diaľnic a rýchlostných ciest, ktorých reálna vysúťažená hodnota presahuje 1,2 mld. eur,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Prvé dva roky v rezorte dopravy označil za mimoriadne náročné. „Kým prvý rok bol v znamení konsolidácie po predchádzajúcom vedení, ten uplynulý už bolo vidieť výsledky našej tvrdej práce,“ uviedol.
Podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja je odovzdanie nových 100 km diaľnic reálne, keďže do dvoch rokov stačí dokončiť rozostavané úseky. Za nereálne však považuje rozostavať celkovo 310 km.
Rozostavať 310 km je vysoko nereálne
„Ak dokázal pán minister za dva roky rozostavať len 46,5 km v plnom profile, neviem si predstaviť ako dokáže za ďalšie dva roky rozostavať 310 km. Je to vysoko nereálne,“ tvrdí Matej. Bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu aj exposlanec za SDKÚ-DS uviedol, že novela zákona o verejnom obstarávaní nezrýchlila súťaže.
Tým, že Úrad pre verejné obstarávanie podľa Mateja nevie vydať rozhodnutie o postupe k stavebným firmám, ktoré sa podieľali na kartelovej dohode z minulosti, blokuje začatie výstavby na ďalších úsekoch.
„Ak k tomu prirátame reštrukturalizáciu Doprastavu, nebodaj aj Váhostavu, tak sa v roku 2014 spustí lavína reštrukturalizácií ich dodávateľov a výstavba sa výrazne v tomto roku spomalí,“ dodal Matej.