Počet klientov bánk narástol za päť rokov o vyše pol milióna

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bankomat
Foto: SITA/Marián Peiger
Peniaze_euro
Foto: Archívne foto SITA/AP

BRATISLAVA 24. septembra (WEBNOVINY) – Za posledných päť rokov narástol na Slovensku počet klientov bánk o vyše pol milióna, hlavne ako dôsledok demografického vývoja.

Ako ďalej uviedla spoločnosť GfK, zatiaľ čo v roku 2007 malo klientsky vzťah s bankou 81 % populácie, v súčasnosti je banková populácia na úrovni 88 %, rástol však aj počet obyvateľov v produktívnom veku.

Ľudia majú klientsky vzťah prevažne s jednou bankou. Tých, ktorí využívajú produkty dvoch bánk, je na Slovensku necelá pätina. Klientstvo vo väčšom počte má na Slovensku minoritný štvorpercentný podiel.

Na slovenskom trhu majú najsilnejšie postavenie dlhodobo tri banky, a to Slovenská sporiteľňa, VÚB banka a Tatra banka, ktoré majú podľa GfK podchytených viac ako 80 % obyvateľstva.

Najviac rozšíreným produktom je osobný účet, ktorý zaznamenal v posledných desiatich rokoch aj najdynamickejší rast. Kým v roku 2003 vlastnilo na Slovensku osobný účet 59 % obyvateľov Slovenska, v súčasnosti je to 80 %.

„Klesá využívanie vkladných knižiek a rastú sporiace účty. Potenciál na využívanie úplne nových produktov je hlavne medzi mladými ľuďmi,“ povedal Rastislav Kočan, ktorý v regióne vedie aktivity v sektore finančných služieb na pozícii GfK Regional CEE Executive.

Zatiaľ čo v krízovom roku 2008 malo v priemere nejaký typ vzťahu s bankou 74 % populácie regiónu strednej a východnej Európy, do roku 2011 toto číslo narástlo na 80 %.

„V tejto oblasti sa dá očakávať kontinuálny vývoj – napr. Poľsko má obrovský potenciál, keďže takmer tretina jeho obyvateľstva ešte stále nemá žiadny typ bankového vzťahu. Pre porovnanie, na Slovensku nie je klientom banky už iba 12 % obyvateľstva starších ako 15 rokov,“ povedal Rastislav Kočan.

Kým vývoj penetrácie bežných účtov medzi bankovými klientmi sa v roku 2008 prudko spomalil, neskôr sa podiel majiteľov bežných účtov opäť zvýšil, a to zo 41 % v roku 2008 na 47 % v roku 2011.

Hoci je princíp „hotovosť vládne“ ešte stále v strednej a východnej Európe rozšírený, penetrácia platobných kariet podľa GfK sústavne rastie až na súčasnú úroveň, kedy každý druhý obyvateľ regiónu môže platiť za svoje nákupy nejakým druhom platobnej karty.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať