Podiel slovenských výrobkov na domácom trhu naďalej klesá

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Potraviny
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 16. mája (WEBNOVINY) – Na domácom trhu je čoraz menej potravín vyrobených na Slovensku, pričom ich podiel každoročne klesá. Ako vyplýva z údajov Únie potravinárov Slovenska (ÚPS), vlani predstavoval podiel slovenských výrobkov na domácom trhu 32,4 %, keď medziročne klesol o sedem percentuálnych bodov. V roku 2008 sa pritom na Slovensku podarilo umiestniť 42,8 % potravín z domácej výroby. Zhoršuje sa taktiež bilancia zahraničného obchodu Slovenska s agropotravinárskym tovarom, keď vlani dosiahla rekordný deficit 997 mil. eur.

Domáce potraviny podľa ÚPS na pultoch v obchodoch nahrádzajú tovary z dovozu. „Vnútorný trh sa stáva odbytom pre zahraničných producentov, práca a pridaná hodnota sa generuje v zahraničí,“ uvádza únia v pondelkovom vyhlásení. Podľa potravinárov úpadok domácej výrobnej základne znižuje taktiež konkurenčný tlak na zahraničných dodávateľov potravín. Domáci výrobcovia sa podľa ÚPS v reakcii na tento vývoj orientujú vo väčšej miere na odbyt v zahraničí. Vývoz agropotravinárskych tovarov zo Slovenska vlani medziročne vzrástol o 15,8 % na 2,24 mld. eur, kým dovoz stúpol o 16,3 % na 3,24 mld. eur.

Cieľom únie je zvýšiť predaj potravín vyrábaných na Slovensku predovšetkým prostredníctvom osvety, do ktorej by sa mali zapojiť aj rezorty hospodárstva a pôdohospodárstva. „Veľmi dôležitá je výchova spotrebiteľa, pretože práve spotrebiteľský patriotizmus našich obyvateľov môže katastrofálne čísla v predaji domácich potravín zlepšiť azda najviac. To si vyžiada aktívnu spoluúčasť nielen samotných výrobcov, ale aj ministerstiev hospodárstva a pôdohospodárstva a rozvoja vidieka,“ uviedol predseda únie Dušan Janíček.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať