BRATISLAVA 7. januára (WEBNOVINY) – Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia zistilo počas prvých 6-tich dní prevádzky mýtneho systému viacero zásadných nedostatkov. Ako na štvrtkovom brífingu informoval generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich, na základe skúseností dopravcov, nefunguje princíp platíš koľko prejazdíš, pretože sa vyskytlo niekoľko prípadov, keď dopravcovia zaplatili za prejazdené kilometre viac, ako by mali. ČESMAD považuje za potrebné okamžite vyriešiť neúnosnú situáciu s vybavovaním nákladných automobilov pri registrácii do mýtneho systému na hraničných priechodoch, v dôsledku čoho sa vytvárali dlhé kolóny.
ČESMAD má v piatok o 10:30 rokovať s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym o problémoch, ktoré sa vyskytli pri prevádzke mýtneho systému. Dopravcovia zároveň vyzvali ministerstvo dopravy, Národnú diaľničnú spoločnosť aj prevádzkovateľa mýta, spoločnosť SkyToll, a.s. na riešenie vzniknutých nedostatkov. Reich informoval ďalej o tom, že súčasná vyhláška z minulého roku o spoplatnených úsekoch pre mýto je v rozpore so zákonom o elektronickom výbere mýta z roku 2007, podľa ktorého za mýto sa má platiť podľa prejazdených kilometrov na spoplatnených úsekoch. V súčasnosti dopravcovia platia aj za tie úseky, ktoré reálne neprešli a v niektorých prípadoch platia za jeden úsek cesty dokonca dvakrát. Medzi zistenými nedostatkami pri fungovaní mýtneho systému Reich označil aj krátkodobé výpadky v jeho prevádzke.
„Trváme na tom, aby dopravcovia mali právo požadovať odškodnenie,“ povedal Reich v súvislosti s tým, keď platia za prejdené úseky väčšie mýto ako majú. ČESMAD to znázornil aj na konkrétnom prípade. Auto, ktoré vychádzalo z Malaciek 3. januára smerom na Kúty – Břeclav, išlo po ceste prvej triedy do Kútov, kde vošlo na diaľnicu. Za tento úsek zaplatil dopravca 3,002 eura plus mýtny poplatok na diaľnicu 5,63 eura bez dane z pridanej hodnoty, teda spolu 8,632 eura. Naspäť išiel dopravca len po diaľnici a za úsek z hranice do Malaciek zaplatil rovnako 5,63 eura. Keď využil kombináciu cesty prvej triedy a diaľnice, zaplatil o 3,002 eura viac. „Rovnako je neúmerný poplatok 5,63 eura v prípadoch, keď auto prejde trasu až z Malaciek po české hranice, alebo len kúsok od Kútov – Janíčky po hranicu,“ tvrdí ČESMAD.
ČESMAD má podľa člena jeho vedenia Ľubomíra Honíšeka pripravené na ôsmich hraničných priechodoch zariadenia, ktoré umožňujú sprevádzkovanie ticket systému pri platení mýta prostredníctvom automatov. Umožňuje to aj novela zákona o výbere mýta, použitie ticket systému však nebolo súčasťou súťažných podkladov v tendri na výber dodávateľa služby výberu mýta. ČESMAD preto opätovne žiada ministerstvo dopravy a diaľničnú spoločnosť o vydanie príkazu na okamžité zavedenie ticket systému, ktorý by urýchlil vybavovanie automobilov na hraničných priechodoch pri registrovaní do mýtneho systému. Systémy spoplatnenia mýta formou ticketingu sú podľa ČESMAD-u pripravené na spustenie na hraničných priechodoch Brodské, Čunovo, Jarovce, Milhosť, vyšný Komárnik, Trstená, Svrčinovec a Drietoma.
ČESMAD opakovane vyzýva dopravcov, aby informovali o akýchkoľvek nezrovnalostiach a vzniknutých problémoch týkajúcich sa mýtneho systému na e-mailovej adrese: myto@cesmad.sk alebo na zákazníckej linke 0911 467 853, prípadne 02/55 41 04 55.
Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia v spolupráci so zahraničnými združeniami dopravcov z Českej republiky, Poľska a Maďarska v utorok vyzvalo ministerstvo dopravy, Národnú diaľničnú spoločnosť aj spoločnosť SkyToll, prevádzkovateľa mýtneho systému, na okamžité zavedenie platenia mýta prostredníctvom tzv. ticket systému na hlavných tranzitných vstupoch na Slovensko. Cieľom ticketového systému je uvoľnenie hraničných priechodov a zabránenie kolapsu dopravy cez Slovensko. Podľa združenia spustenie ticketového systému je možné aj z hľadiska legislatívy a zároveň nijako neohrozuje elektronický výber mýta. „Navyše, veľkou výhodou ticket systému je aj skutočnosť, že dopravca sa nemusí registrovať, nie je povinný zaplatiť 50 eur za palubnú jednotku, ani kredit 50 eur. Zaplatí len za skutočne prejazdené kilometre,“ uviedol generálny tajomník ČESMAD Slovakia Pavol Reich. Systém by mohli využívať len tranzitní dopravcovia.
SITA