BRATISLAVA 24. marca (WEBNOVINY) – Spracovanie a doručenie ročného zúčtovania zdravotného poistenia predstavuje najviac zaťažujúcu povinnosť pre podnikateľov. Podľa ministerstva hospodárstva vytvára táto povinnosť pre zamestnávateľov záťaž 48,4 mil. eur, čo predstavuje až 53,1 % celkovej nameranej administratívnej záťaže. Rezort preto požaduje, aby bola povinnosť spracovať a doručiť ročné zúčtovanie poistného za zamestnanca najneskôr do konca roku 2012 zrušená, resp. zjednodušená. Ministerstvo hospodárstva navrhuje toto opatrenie ako jedno z odporúčaní na znižovanie administratívnej záťaže podnikateľov. Materiál, ktorý si dáva za cieľ znížiť do roku 2012 administratívnu záťaž o 25 %, rezort predložil do pripomienkového konania. Keďže plnenie jednotlivých odporúčaní si vyžaduje dlhší čas, o ich realizáciu sa bude musieť postarať až nová vlády po júnových parlamentných voľbách.
Celková nameraná administratívna záťaž slovenských podnikateľov predstavuje 91,104 mil. eur. Cieľom akčného programu, ktorý vláda schválila ešte v roku 2007, je zníženie tejto záťaže do roku 2012 o 22,8 mil. eur. V rámci pripraveného materiálu sú k naplneniu tohto cieľa vybrané primárne tie povinnosti, ktorých zjednodušenie sa podľa ministerstva hospodárstva javí ako menej náročné, avšak prínos týchto opatrení by bol vysoký.
Druhou oblasťou vhodnou pre zníženie administratívnej záťaže je podľa rezortu hospodárstva oblasť daní, ciel a poplatkov. Administratívna záťaž, ktorú vytvára táto oblasť bola vyčíslená na 36 mil. eur. Prevažná väčšina návrhov v tejto oblasti smeruje k možnosti elektronického vykonávania z právnych predpisov plynúcich povinností. Dôsledným presadzovaním elektronickej formy komunikácie v tejto oblasti by bolo podľa ministerstva možné ušetriť podnikateľom finančné prostriedky v objeme 29,997 mil. eur, čo predstavuje zhruba tretinu celkovej administratívnej záťaže. „Keďže legislatívny rámec pre takýto spôsob komunikácie už zákonom o správe daní a poplatkov vytvorený je, cestou na zníženie by bola masívna propagácia možností elektronickej komunikácie a zjednodušenie úkonov a poplatkov pre získania a používanie zaručeného elektronického podpisu,“ konštatuje ministerstvo hospodárstva.
Zníženie administratívneho zaťaženia podnikania má podľa rezortu hospodárstva nesporný makroekonomický vplyv. Podľa existujúcich štúdií má zníženie administratívneho zaťaženia pozitívny vplyv na produktivitu, konkurencieschopnosť, zamestnanosť a ekonomický rast. Obmedzením zbytočnej záťaže by sa podľa ministerstva znížili výrobné náklady, čo by umožnilo napríklad dodatočné investície, inovačné aktivity či zníženie cien tovarov a služieb.
Návrh odporúčaní na znižovanie administratívnej záťaže nadväzuje na predchádzajúce ukončené fázy programu znižovania administratívnej záťaže, a to nastavenie metodiky, výber a mapovanie legislatívy a samotné vyčíslenie administratívnej záťaže. Rezort hospodárstva definoval jednotlivé odporúčania na základe informácií získaných od dotknutých gestorských úradov aj priamo od podnikateľských subjektov.
SITA