BRATISLAVA 22. októbra (WEBNOVINY) – Internet banking je bezpečným a spoľahlivým nástrojom na komunikáciu s bankou, no len dovtedy, kým sa klienti pri jeho využívaní správajú zodpovedne. Sú totiž aj takí, ktorí doplatia na svoju dôverčivosť a rôzni podvodníci vylákajú od klientov banky ich dôverné informácie. Napríklad prostredníctvom e-mailových správ sa podvodníci vydávajú za banku a žiadajú klienta o heslá k účtu. Zástupkyňa generálneho riaditeľa VÚB banky Elena Kohútiková však upozornila, že banka nikdy klientom nezasiela takýto typ správ a nežiada ich o poskytnutie prihlasovacích údajov.
Slovenská banková asociácia upozornila na nový typ podvodu, tzv. vishing, ktorý umožňuje útočníkom získať údaje k internet bankingu alebo k platobnej karte prostredníctvom telefonického rozhovoru. „Podvodník napríklad klientovi oznámi, že banka zachytila pokus o podvodnú transakciu a pri jej zrušení je potrebná jeho spolupráca. Následne požiada klienta, aby mu oznámil pozície z jeho GRID karty potrebné na uskutočnenie transakcie,“ uviedol výkonný riaditeľ bankovej asociácie Ladislav Unčovský. V zahraničí je tento spôsob podvodu známy už dlhšie a v poslednom období sa začal sporadicky objavovať aj na Slovensku. „Počet takto podvodne kontaktovaných klientov nie je veľký, do dnešného dňa sa pohybuje v desiatkach,“ informuje Ladislav Unčovský.
Nielen do oblasti internet bankingu zasahujú podvodníci. Takzvané lákavé ponuky vedia ponúknuť aj v oblasti úverovania. Záchranca, ktorý podľa Kohútikovej ponúka klientovi fantastické riešenie, kde bude platiť menej a nebude ho už otravovať veriteľ, môže byť obyčajný podvodník. Klienti by si mali overiť, či agentúra má poverenie od veriteľa riešiť situáciu. Akákoľvek dohoda o znížení splátok nemusí byť vôbec platná, pokiaľ s ňou nesúhlasí aj veriteľ. Agentúra môže pýtať za svoje služby vysoké poplatky, napríklad aj 15 % z výšky splátky.
SITA