Podvody pri nákupoch na online bazároch nahláste banke aj polícii

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
61832.jpg
Foto: Shopify

Pri dostatočných dôkazoch banka môže podvodníkovi zrušiť účet.

Na online bazároch a v predajných skupinách na Facebooku sa v poslednom čase rozmáhajú podvody. Kupujúci pošle predávajúcemu peniaze vopred prevodom z účtu na účet,ale tovar nikdy nedostane. Zvyčajne ide o menšie sumy. To znamená, že veľa poškodených to ani nenahlási a nejde ani o trestný čin.

Poškodený klient sa však môže obrátiť na svoju banku, ktorá by mu mala pomôcť žiadať peniaze späť. Nie vždy bude úspešný, na účte podvodníka totiž už peniaze nemusia byť, alebo ich jednoducho nechce vrátiť.

BANKY.sk sa pozreli na to, aké má oklamaný kupujúci šance sa dostať k svojim peniazom.

Hlásiť podvod sa oplatí

Finančné domy odporúčajú, aby poškodený podal podnet na sprostredkovanie vrátenia platby cez svoju banku, kde má vedený účet. Taktiež odporúčajú sprístupniť banke podané trestné oznámenie alebo komunikáciu s podvodníkom, prípadne iné relevantné dokumenty. „Vždy v takýchto veciach žiadame podanie trestného oznámenia na polícii a sme vždy súčinní pri vyšetrovaní,” tvrdí Dominik Miša, hovorca VÚB.

„Ak tak urobí každá obeť, banka, kde má podvodník účet, má dostatok informácií a ucelený obraz o účele a povahe obchodného vzťahu so svojim klientom,” dodáva Simona Miklošovičová,hovorkyňa Tatra banky. Potom môže finančný dom konať.

Keď po individuálnom posúdení sťažnosti banka zistí, že klient porušuje všeobecné právne predpisy a obchodné podmienky banky a tiež, že by zotrvanie s ním v obchodnom vzťahu znamenalo riziko pre banku a jej klientov, obchodný vzťah zväčša ukončí.

Viete, že aj na Facebooku existujú skupiny, ktoré upozorňujú na podvodníkov? Predtým, ako niekomu pošlete peniaze za tovar, skúste si z dostupných zdrojov pozisťovať viac informácii o predávajúcom. Podvodníci často menia svoje profily, používajú fotky stiahnuté z internetu a ponúkajú tovar, ktorý v skutočnosti ani nemajú

Nie stále sa to musí skončiť zatvorením účtu podvodníka. Vyšetrovanie môže viesť aj k dohode s ním a vráteniu peňazí.

Blokovanie účtu je možné

Banka môže zrušiť účet či blokovať jeho peniaze podvodnému klientovi len za určitých podmienok. Napríklad pri podozrení z prania špinavých peňazí či financovania terorizmu. „Zatváranie účtu sa robí, len ak banka vyhodnotí transakciu ako neobvyklú obchodnú operáciu, ktorá sa týka prevencie proti praniu špinavých peňazí,” dodáva Miša.

„V prípade, že banka nadobudne dôvodné podozrenie, že peňažné prostriedky na účte klienta sú určené na spáchanie trestného činu, pochádzajú z trestnej činnosti alebo že konanie klienta nie je v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, môže blokovať nevyhnutnú dobu disponovanie finančnými prostriedkami na účte,” dodáva Miklošovičová.

V praxi môžu banky zatvoriť účet aj vtedy,keď klient realizuje určité rizikové platby, alebo mu chodia peniaze z iných rizikových účtov. Stáva sa to napríklad pri gamblingu, porne či pri nákupe kryptomien.

Ak majiteľ nie je schopný poskytnúť banke na požiadanie uspokojivé dôkazy o pôvode finančných prostriedkov, ktoré sa nachádzajú na účte, aj vtedy mu môže banka účet zablokovať. Tu ide väčšinou o vyššie sumy ako pri nákupoch cez online bazár.

Plaťte radšej kartou

Jednoduchšie to bude mať oklamaný klient, ktorý za tovar zaplatil platobnou kartou neserióznemu eshopu. Vtedy sa na neho vzťahujú pravidlá kartových spoločností, známe pod anglickým názvom chargeback, čo je proces spätného zúčtovania platobnej transakcie kartou. „Znamená to, že klient má nárok na reklamačné konanie a žiadať finančné prostriedky naspäť,” vysvetľuje S. Miklošovičová z Tatra banky.

Službu chargeback môžete využiť, ak vám objednaný tovar nepríde, alebo príde no v inej kvalite

Hovorca VÚB radí, že klient musí v prvom rade kontaktovať predajcu a riešiť situáciu prioritne s ním. Ak obchodník neodpovie alebo mu nevyhovie alebo ho nie je možné ho vôbec kontaktovať, môže podať oficiálnu reklamáciu v banke. Banky majú pre tento účel tlačivo, ktoré je potrebné vypísať, podpísať a doplniť o doklad o kúpe (faktúra, objednávka).

Úspešnosť vrátenia peňazí je veľmi vysoká, nakoľko celý proces funguje podľa pravidiel kartových spoločností. „Tieto pravidlá sú efektívnym nástrojom na posilnenie ochrany používateľov platobných kariet pred nepoctivým obchodníkom,” dodáva D. Miša.

Aj platbu na iný účet z účtu banka ako reklamáciu individuálne prešetrí. Za nedbanlivosť považuje len to, ak klient dobrovoľné oznámi kartové údaje alebo prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva podvodníkovi. Vtedy banka za vzniknuté škody nenesie zodpovednosť.

Banky preto upozorňujú, že si treba dávať pozor najmä na naliehavých predajcov, ktorí chcú peniaze čo najskôr a pýtajú od vás aj číslo vašej karty, nielen číslo účtu.

Podvody, ktoré sa z používateľov Bazoš.sk snažia vylákať čísla platobných kariet, citlivé údaje alebo predávaný tovar, nie sú žiadnou novinkou. Útočníci pri nich najčastejšie vsadia na sociálne inžinierstvo a manipuláciu,” vysvetľuje pre Techbox Ondrej Kubovič, špecialista na digitálnu bezpečnosť zo spoločnosti ESET.

Pozor na tieto podvody na online bazároch

  • Falošný záujemca kontaktuje predávajúceho cez čet, kde mu zjavne strojovým prekladom do slovenčiny s chybami napíše, že má o ponúkaný tovar vážny záujem a rád by zaň zaplatil vopred. Namiesto bežného bankového prevodu však útočník predávajúcemu odošle odkaz na stránku fiktívnej platobnej alebo kuriérskej služby, kde má obeť potvrdiť záujem o prijatie platby zadaním citlivých údajov o svojej platobnej karte.
  • Záujemca zo zahraničia žiada odoslať tovar napríklad do Rakúska, pričom je zaň dokonca ochotný zaplatiť vopred. Po odoslaní záujemca odošle doklad o vykonaní platby zo zahraničnej banky, ktorý je falošný.
  • Predávajúceho na Bazoš.sk kontaktuje falošný záujemca, ktorý by si rád ponúkaný tovar zarezervoval na svoje telefónne číslo. Útočník v takomto prípade zadá do formulára, ktorý slúži na pridávanie a úpravu inzerátov, telefónne číslo predávajúceho. Ten mu má následne do správy, e-mailu alebo telefonicky nadiktovať overovací kód zaslaný spoločnosťou Bazoš.sk. Útočník tak získa prístup ku všetkým inzerátom predávajúceho a zároveň možnosť pridávať v jeho mene na portál ďalšie Bazoš.sk falošné inzeráty.
  • Pri predaji oblečenia na Vinted si podvodníci od vás najprv žiadajú e-mail bez @, telefónne číslo či iné vaše súkromné údaje. V skutočnosti sa však chcú dostať do vášho bankového účtu. Následne pošlú odkaz na stránku, ktorá sa tvári ako Vinted alebo prepravná spoločnosť a pýtajú si údaje z platobnej karty pre potvrdenie platby.

Informačný servis

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať