ARMONK, N.Y. /BRATISLAVA 30. januára (WBN/PR) – Spoločnosť IBM predstavila výsledky rozsiahleho prieskumu, ktorého sa zúčastnilo viac ako 28 tisíc spotrebiteľov. Prieskum ukázal, že mnohí zákazníci hľadajú personalizovanejšie nakupovanie a sú ochotní podeliť sa so svojimi obľúbenými obchodníkmi o niektoré osobné údaje, aby obchodníci následne vedeli ako, kedy a kde chcú byť zastihnuteľní. Ide o najväčší prieskum takétoho druhu na svete. Podľa výsledkov sú spotrebitelia ochotní podeliť sa s obchodníkom o informácie, ktoré dokážu prispieť k cielenejšiemu a inteligentnejšiemu osloveniu. Napríklad ako využívajú sociálne médiá (75 percent), demografické údaje (73 percent), meno a adresu (61 percent) alebo informácie o životnom štýle (59 percent).
Spotrebitelia chcú dostávať viac informácií, ale chcú ich získavať preferovanými kanálmi a relevantným spôsobom.
Dômyselnejší obchodníci na to reagujú využitím sofistikovaných technológií, ktoré umožnia interakciu presne podľa zákazníkových individuálnych preferencií, polohy a životného štýlu. Prebiehajúci výskum IBM ukazuje, že obchodníci musia dať spotrebiteľom jasný a pádny dôvod k nákupu, musia prísť s personalizovanou ponukou a zastihnúť zákazníkov v čase a na mieste, ktoré preferujú. Jedine tak sa im dostanú do peňaženky. A prieskum potvrdil ochotu zákazníkov podeliť sa o tieto údaje.
Nárast objemu digitálnych údajov zároveň predstavuje pre obchodníkov výzvu. Zákazníci sa delia o svoje skúsenosti online so širokou skupinou užívateľov. Posilňuje to ich vplyv nad budúcnosťou značiek. Nedávna štúdia IBM, do ktorej sa zapojilo vyše 1700 riaditeľov marketingu a komunikácie zo 64 krajín a 19 odvetví, odhalila, že väčšina marketérov si uvedomuje zásadný a trvalý posun v spôsobe interakcie so spotrebiteľmi. Otázkou však ostáva, či sú marketingové organizácie pripravené na takúto zmenu. Je potrebný nový prístup k marketingu, nové nástroje a zručnosti, aby efektívne komunikovali so spotrebiteľmi.
„Rýchlosť, akou napredujú technologické inovácie, zmena spotrebiteľského správania a jednoduchší prístup k informáciám vytvorili nové prostredie, v ktorom sa o všetkom vie a zákazník má moc,“ povedal Jill Puleri, globálny líder pre retailové riešenia v divízii globálnych konzultačných služieb v IBM. „Obchodníci môžu získať výhodu vybudovaním dôveryhodného vzťahu a lojality zlepšovaním prostredia v obchodoch, produktového mixu a komunikácie.“
Počúvajte, čo spotrebitelia hovoria online
Popri priamom oslovení spotrebiteľov IBM počúvala aj to, ako a o čom sa spotrebitelia rozprávajú medzi sebou. Využila na to analytický nástroj pre sociálne média IBM Cognos Consumer Insight. Počas 6 mesiacov IBM preskúmala 1,2 milióna verejne dostupných dokumentov, videí, tweetov, statusov na Facebooku, diskusných fór a blogov a študovala postoje spotrebiteľov k predajcom športového vybavenia a odevov.
Analýza priniesla zaujímavé poznatky o postoji kupujúcich k značkám. Pri niektorých značkách sa diskusie točili len okolo praktických logistických informácií (cena, dostupnosť, odporúčania, kde nakupovať a podobne). Jasne z toho vyplynulo, že zákazníci sú pri týchto značkách veľmi citliví na cenu. Na druhej strane, pri niektorých značkách sa diskusie zameriavali na životný štýl, objavovali sa hodnotenia a emocionálne prejavy, napríklad „bez tejto značky nedokážem žiť“. Naznačuje to, že citlivosť na cenu je pri týchto značkách nižšia. Vďaka poznatkom o preferenciách dokážu obchodníci lepšie cieliť kampane a pracovať s maržou.
Výskum IBM zároveň ukázal, že keď spotrebitelia pri diskusiách o značkách často vyzdvihujú určité vlastnosti, napríklad kvalitu podrážok. Výrobcom i predávajúcim to poskytne lepší obraz, čo je pre klientov dôležité a umožní im inteligentne využiť tieto poznatky v obchodnej politike.
Viac informácií nájdete na stránke www.ibm.com/iibv.
O IBM
Spoločnosť IBM je jednou z najväčších IT spoločností na svete a pod názvom International Business Machines poskytuje klientom svoje služby už viac ako 100 rokov. Celosvetovo pôsobí vo vyše 170 krajinách, pričom neustále rozširuje svoje geografické pokrytie, a zamestnáva takmer 400 tisíc zamestnancov. Poslaním spoločnosti IBM je pomocou integrovaných, flexibilných a efektívnych riešení pomáhať svojim zákazníkom redukovať náklady a zvýšiť tak ich konkurencieschopnosť na trhu.
Na Slovensku spoločnosť IBM aktívne pôsobí od roku 1990. Samostatná pobočka IBM Slovensko s.r.o. bola založená 7. decembra 1992 a jej novým generálnym riaditeľom je Branislav Šebo. Hlavné sídlo IBM Slovensko sa nachádza v Bratislave s pobočkami v Banskej Bystrici a Košiciach.