Slovenská pošta
Slovenská pošta vznikla ako štátny podnik 1. januára 1993 a začiatkom októbra 2004 sa pretransformovala na akciovú spoločnosť. Jej stopercentným vlastníkom je štát prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Spoločnosť eviduje základné imanie 214,3 mil. eur. Slovenská pošta na základe licencie s platnosťou do konca roka 2012 zabezpečuje zo zákona univerzálnu poštovú službu, čo znamená, že je povinná doručovať zásielky do všetkých sídiel minimálne jedenkrát denne a za primeranú cenu. Od svojho vzniku hospodári samostatne a nedostáva dotácie zo štátneho rozpočtu.
Na takzvanom integrovanom obslužnom mieste zatiaľ na pošte č. 4 v Bratislave si môžu ľudia vybaviť výpis z Obchodného registra na právne účely, overenie originality osvedčenia o evidencii vozidla a tiež odpis elektronických údajov z tohto osvedčenia.
„Do konca roka 2012 bude pošta poskytovať tieto služby na sto poštách. V budúcom roku plánuje počet pracovísk rozšíriť na štyristo a v roku 2014 by nové služby štátnej a verejnej správy chcela občanom sprístupniť až na osemsto poštách,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa Slovenskej pošty Bela Lisáková.
Hlavnou výhodou integrovaných obslužných miest podľa nej je, že služby sú elektronické a sú poskytované z jedného miesta.
Zamestnanci Slovenskej pošty, ktorí budú tieto služby poskytovať, musia absolvovať školenie s úspešne ukončeným záverečným testom. Na základe výsledkov získajú certifikát s oprávnením na poskytovanie služby. E-learningový počítačový kurz do konca júna tohto roka absolvuje približne štyristo zamestnancov zo sto pôšt.
„Obdobné projekty v oblasti e-Governmentu poskytujú aj poštové správy napríklad v Belgicku, Českej republike či Estónsku. Zahraničné skúsenosti ukazujú, že poskytovanie služieb verejnej správy na pobočkách pošty je veľmi populárne a predstavuje presun bližšie k občanom a podnikateľom,“ dodala Lisáková.