BRATISLAVA 13. augusta (WEBNOVINY) – Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline (ÚSI) v súčasnosti končí s prípravou podania znaleckého posudku o priebehu stavby „mosta smrti“ na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov pred vlaňajším nešťastím.
Ako agentúru SITA v utorok informoval výskumný pracovník ÚSI v sekcii stavebníctva Ivan Drevený, znalecký posudok podajú vyšetrovateľovi polície v priebehu septembra.„Podaný znalecký posudok bude mať zásadný vplyv na rozhodnutie vyšetrovateľa, resp. prokurátora o vznesení obvinení,“ uviedol Drevený.
Od tragédie, pri ktorej začiatkom novembra minulého roka pri betonáži diaľničného mosta neďaleko Levoče povolila podporná konštrukcia, uplynulo deväť a pol mesiaca. Tragédia si vyžiadala životy štyroch stavbárov a jedenásť zranených.
V znaleckom posudku bude podľa odborníka komplexne posúdená príslušná etapa výstavby mostného objektu za daných poveternostných podmienok, ktorá vyústila 2. novembra 2012 k havárii podpornej konštrukcie mosta. „To znamená, v znaleckom posudku budú posúdené základové pomery a založenia podpornej konštrukcie, samotná podporná konštrukcia (projekt, rozsah realizácie, statická analýza a podobne), materiálové charakteristiky podpornej konštrukcie (oceľ, skrutky, zvary), geodetické parametre založenia podpornej konštrukcie, technologický postup betonáže, výkon činností stavebného a autorského dozoru,“ spresnil Drevený.
Vzhľadom na pokračujúce vyšetrovanie minuloročného nešťastia počas stavby diaľničného mosta nie je podľa experta ÚSI možné podávať akékoľvek informácie o príčinách pádu podpornej konštrukcie mosta. Žilinská inštitúcia uskutočnila prvú obhliadku miesta havárie hneď 2. novembra a prvé znalecké úkony vykonala 3. novembra na základe uznesenia Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach. „Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline nebol požiadaný podať znalecký posudok k príčinám nešťastia pri razení tunela Šibenik a úseku D1 pri Levoči,“ dodal pre agentúru SITA Drevený.
Práce na moste, kde sa stala tragédia, boli obnovené po piatich mesiacoch v apríli tohto roka. Pôvodný typ podpornej konštrukcie bol podľa Národnej diaľničnej spoločnosti nahradený iným. Prvý, západný úsek D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke deväť kilometrov mal byť podľa pôvodného termínu ukončený za dva a pol roka koncom tohto roku. Pre nešťastie sa ukončenie stavby diaľnice predpokladá o pol roka neskôr, teda v polovici budúceho roka.
Stavbu realizuje združenie Váhostav – SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s. za zmluvnú cenu 59,94 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Externý stavebný dozor na stavbe prvého aj druhého, východného úseku D1 pri Levoči v celkovej dĺžke 18,5 kilometra už zabezpečuje Združenie SD Jánovce Jablonov. Členmi združenia sú firmy AE Dozoring, s.r.o. a Infraprojekt, s. r. o. so sídlom v Bratislave. Zmluvná cena stavebného dozoru je 1,888 mil. eur bez DPH. Výstavba diaľnice D1 Jánovce – Jablonov má byť preplatená z peňazí Európskej únie cez Operačný program Doprava.