BRATISLAVA 2. mája (WEBNOVINY) – Prevádzkovatelia automobilov od leta už nebudú musieť skladať zábezpeku v súvislosti s úhradou mýta. Podmienkou je, aby riadne a načas plnili svoj záväzok pri platení mýtnych poplatkov. Zruší sa tiež doteraz povinné vykonávanie pevnej montáže palubnej jednotky, prístroja na výpočet mýta, výhradne osobou poverenou prevádzkovateľom mýtneho systému. Zároveň bude natrvalo zavedený takzvaný tranzitný ticketing, čiže náhradný spôsob platenia mýta autodopravcami pri použití určených tranzitných trás cez Slovensko. Tieto zmeny prináša novela vyhlášky z roku 2009, ktorou sa vydáva Mýtny poriadok, s účinnosťou 1. júna tohto roka. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja predložilo návrh zmien v mýtnom systéme do medzirezortného pripomienkového konania. Novelu vypracovalo na základe splnomocňovacieho ustanovenia zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií z roku 2007.
Dopravcovia budú môcť po nadobudnutí platnosti zmien v Mýtnom poriadku písomne požiadať správcu výberu mýta o zrušenie zábezpeky, ak si riadne plnia svoju povinnosť pri úhrade mýta. Správca výberu mýta bude v takom prípade povinný vrátiť dopravcovi zloženú hotovostnú zábezpeku alebo vystaviť prehlásenie o vzdaní sa nároku na plnenie zo záruky. „Ak po zrušení zábezpeky dopravca poruší platobnú disciplínu, je povinný na výzvu správcu výberu mýta opätovne zriadiť zábezpeku vo forme stanovenej týmto zákonom a stráca nárok na jej opätovné zrušenie,“ uvádza rezort dopravy. Novela umožňuje zrušenie zábezpeky aj tých prevádzkovateľov motorových vozidiel, ktorí si do účinnosti novely riadne a načas plnili svoju povinnosť úhrady mýta.
Ministerstvo dopravy naposledy predĺžilo platnosť tranzitného ticketingu o ďalšie dva mesiace od 1. apríla do 31. mája 2011. Predtým bolo používanie spoplatnených ciest časovými kupónmi pre tranzitných autodopravcov predĺžené o dva mesiace od 1. februára do 31. marca a ešte skôr od 1. júla 2010 do 31. januára 2011. Od začiatku marca tohto roka využívajú tranzitní prepravcovia systém ticketingu na 12 vyhradených trasách oboma smermi cez Slovensko. Dovtedy na tento účel slúžilo 18 tranzitných trás, Národná diaľničná spoločnosť, a.s. však zrušila šesť málo využívaných trás. Ticketing začal fungovať 12. januára 2010, necelé dva týždne po sprevádzkovaní mýtneho systému pre nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony. Cieľom tohto opatrenia bolo zabezpečiť rýchlejšie vybavenie dopravcov na preplnených cestných hraničných priechodoch. Tranzitné nákladné automobily s ticketmi nemusia mať namontovanú palubnú jednotku na výpočet mýtneho.