BRATISLAVA 24. apríla (WebNoviny.sk) – Pravoslávni veriaci začínajú týždeň utrpení Isusa Christa. Ako povedal dnes pre agentúru SITA pravoslávny duchovný Peter Soroka, Štyridsiatnica alebo obdobie veľkého pôstu, ktorý predchádzal Lazarovej sobote a Kvetnej nedeli, sa pre pravoslávnych kresťanov síce liturgicky skončil už v piatok, zdržiavanie sa od živočíšnych produktov však stále pokračuje.
„Tzv. Strastný týždeň, počas ktorého sa síce budeme zdržiavať od jedla, je špecifickým obdobím pred najväčším kresťanským sviatkom v roku, keď veriaci chronologicky prežívajú utrpenie nášho Isusa Christu,“ povedala Soroka.
Od pondelka do stredy sa každý deň v chrámoch slúžia liturgie vopred posvätených darov s čítaním evanjelií, spomína sa na posledné dni Spasiteľa na tejto zemi po jeho dobrovoľnom vstúpení do Jeruzalemu a hovorí sa aj o hriešnej žene, ktorá vyliala na Spasiteľa drahocenný olej a s pokáním mu umyla nohy svojimi slzami, začo jej on odpustil hriechy.
„Veľký štvrtok je dňom pamiatky Tajomnej večere a ustanovenia eucharistie, keď sa slúži liturgia sv. Vasiľa Veľkého s večerňou a v nočných hodinách tzv. Strasti, teda čítanie 12 evanjelií o utrpení Isusa Christa,“ povedal Soroka s tým, že následný Veľký piatok je najsmutnejší deň v roku, keď na kríži zomrel Spasiteľ, aby svojou smrťou porazil smrť a voviedol nás na večného života v nebeskom kráľovstve.
Ráno sa v chrámoch slúžia tzv. Cárske časy s tematikou ukrižovania Isusa Christa. V tento deň sa nesmie slúžiť žiadna liturgia a na večernej bohoslužbe sa vynáša do stredu chrámu tzv. Plaščenica – plátno s vyobrazením Spasiteľa v hrobe.
Obsahom bohoslužieb Veľkej soboty je podľa Soroku zostúpenie Vykupiteľa do pekiel, aby odtiaľ do raja vyviedol všetkých spravodlivých čakajúcich na tento deň od svojej smrti.
„Pred jeho hrobom uprostred chrámu sa slúži ráno utreňa s čítaním troch statí, ktoré tvoria piesne o smrti, pochovaní a zostúpení Christa do pekiel. Popoludní sa zase slúži liturgia Vasiľa Veľkého s večerňou, kde sa čítajú starozákonné texty a potom sa duchovenstvo prezlieka z tmavých rúch do svetlých,“ vysvetlil s tým, že to symbolizuje liturgický začiatok osláv Christovho zmŕtvychvstania, pretože sa v súlade so Svätým písmom každý liturgický deň začína večerom.