BRATISLAVA 25. februára (WEBNOVINY) – Pripravovaný predaj nákladných vozňov Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. cez jej dve dcérske firmy považuje riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej za podozrivú transakciu. „Z neprehľadnej spleti pripravovaných krokov bude profitovať len vopred určený privatizér a nie štát,“ informoval v utorok Matej s tým, že príslušní politici by mali vyvodiť zodpovednosť.
Riaditeľ IDH zároveň označil za podivné, že štát vyberá pre jednu z dcér štátneho Carga, firmu Cargo Wagon, a. s. privatizéra, ktorý má byť sprostredkovateľom bankového úveru za 186 mil. eur a získať v nej podiel 66 %. Cargo Wagon by mal z 13 500 vagónov získaných od materskej spoločnosti spätne jej prenajímať okolo 8-tisíc vagónov počas ôsmich rokov za 240 mil. eur. Teda za 10,50 eur za vagón na deň. Zárobok budúceho privatizéra na tejto transakcii by mal podľa Mateja dosiahnuť 50 mil. eur. Keby dcérska firma Carga zostala štátu, tomu by patril zárobok.
Štát nestratí kontrolu
Minister dopravy Ján Počiatek by mal podľa Mateja zabezpečiť vrátenie všetkého majetku naspäť do štátneho Carga a zrušenie jeho založených dcérskych firiem. Riaditeľ IDH tvrdí, že Cargo treba ozdraviť na základe platného zákona o reštrukturalizácii spoločnosti. Matej zároveň navrhol, aby bolo zrušené rozhodnutie vlády k návrhu opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR z 10. júla 2013. Podľa neho by vláda mala rozhodnúť o odpredaji 100 % akcií Carga formou elektronickej aukcie.
Ministerstvo dopravy už skôr zopakovalo, že nejde o privatizáciu Carga. „Štát nestratí kontrolu nad tým, čo je hlavnou úlohou ZSSK Cargo, teda prepravou tovarov po železnici. Nebudú ani ohrozené pracovné miesta, čo by privatizácia, ktorú navrhujú opoziční politici, zaručiť nemohla,“ uviedol pre agentúru SITA ešte v januári rezortný hovorca Martin Kóňa. „Odčlenením vedľajších činností chceme zefektívniť fungovanie firmy, znížiť jej zadlženosť a zvýšiť jej konkurencieschopnosť. Nákladná železničná preprava pritom zostane v rukách štátu, ktorý aj naďalej bude mať možnosť rozhodovať o budúcnosti tejto strategickej spoločnosti,“ dodal. Ministerstvo dopravy chce Cargo rozvíjať a nie sa ho zbaviť.
Cargo sa nemôže vyjadrovať
Záujemcovia, ktorí postúpili do užšieho výberu na vstup do dvoch nových dcérskych firiem Carga – Cargo Wagon, a. s. a ZSSK Cargo Intermodal, a. s. – by mali predložiť záväzné ponuky do 14. apríla. Štátny vlakový nákladný dopravca následne plánuje ponuky uchádzačov vyhodnotiť do konca apríla. Druhé kolo medzinárodnej súťaže, v ktorom Cargo záujemcom sprístupnilo tzv. dataroom, sa začalo 15. januára.
K ďalším podrobnostiam sa Cargo počas súťaže vzhľadom na podpísaný záväzok mlčanlivosti nemôže vyjadrovať. Neuviedlo ani, s koľkými uchádzačmi v súčasnosti rokuje. Podľa neoficiálnych informácií by malo rokovať so šiestimi záujemcami, ktorí chcú získať 66-percentný podiel v Cargo Wagon. Okrem združenia v zložení Eco-Invest a Toaux Rail a spoločností Nacco a Slovenská plavba a prístavy, a. s. ďalším záujemcom by mala byť švajčiarska firma AAE Ahaus-Alstätter Eisenbahn AG, ktorá je najväčším prenajímateľom železničných vozňov v Európe.