BRATISLAVA 17. apríla (WEBNOVINY) – Väčšina predajcov automobilov by od vlády privítala opätovné zavedenie šrotovného ako formu podpory predaja hlavne menších automobilov či automobilov s nižšími emisiami.
Vyplýva to z marcového prieskumu audítorskej a poradenskej spoločnosti PwC. „Predpokladám, že v dnešnej situácii a vzhľadom na ekonomické tlaky na znižovanie deficitu verejných financií by k takýmto schémam zrejme nedošlo,“ skonštatoval senior manažér PwC Peter Mrnka.
Podľa neho však za požiadavkou na opätovné zavedenie šrotovného netreba vidieť nenásytnosť predajcov. „Predajcovia bojujú o každého jedného zákazníka, o každý jeden predaný model,“ povedal Mrnka. „Marže sú extrémne nízke a zvýšenie objemu predaja áut by pomohlo naplniť ich ziskové požiadavky,“ skonštatoval.
Lepšie výsledky mali väčší predajcovia
V minulom roku sa u nás podľa štatistík predalo vyše 64 tis. nových automobilov, čím sme dosiahli najvyšší rast spomedzi krajín V4. „Predbehli sme v raste Českú aj Maďarskú republiku,“ uviedol Mrnka, podľa ktorého však rastú aj dovozy jazdených vozidiel zo zahraničia na Slovensko. „Predpokladám, že predajcovia by v budúcnosti radi presadzovali zavedenie limitov na predaj jazdených áut či už z hľadiska veku automobilu, alebo množstva dovezených áut,“ uviedol Mrnka.
Aj keď sa predaj nových áut vyvíjal v roku 2011 a začiatkom roku 2012 pozitívne, veľká konkurencia, nízke marže a výrazný podiel dovozu jazdených áut prispeli v priemere k nezmeneným, prípadne horším finančným výsledkom u väčšiny predajcov.
Najlepšie výsledky v roku 2011 zaznamenali väčší predajcovia automobilov, ktorí ponúkajú nové aj jazdené automobily, majú viac showroomov a na trhu pôsobia viac ako 16 rokov.
Predajcovia sú optimistickí
Podľa Mrnku je možné pozorovať horšie výsledky predajcov hlavne v mestách, kde je väčší konkurenčný tlak. „Trh je veľmi nasýtený a kúpna sila obyvateľstva je stále relatívne nízka v porovnaní s ostatnými krajinami západnej Európy,“ komentoval Mrnka.
Ako dodal, predajcovia sú nútení predávať autá s nízkymi maržami, na druhej strane importéri nie sú veľmi ochotní znižovať svoje marže, ktoré dosahujú pri dovoze áut od zahraničných výrobcov.
Väčšina predajcov vlani pre potrebu optimalizácie nákladov znižovala len náklady na marketing, len málo z nich pristúpilo ku prepúšťaniu zamestnancov. „Až 61 % z nich udržalo zamestnanosť, čo je dobrý signál,“ povedal Mrnka.
Od roku 2012 očakávajú predajcovia mierne optimistický vývoj. „Väčšina predajcov predpokladá mierny nárast a oživenie predaja automobilov,“ povedal Mrnka s tým, že tomu nasvedčujú aj predajné výsledky za prvé tri mesiace. Tie boli o niečo vyššie ako v roku 2011. Tento rok by počet predajcov nemal výrazne rásť, podniky budú skôr meniť majiteľov a spájať sa medzi sebou. „Tým hlavným trendom bude rozširovanie počtu predávaných značiek v rámci jedného predajcu,“ uzavrel Mrnka.